Welke content gebruik je op welk social media kanaal?

Ik zie regelmatig bij bedrijven dat ze de content per social media kanaal kopiëren en plakken. Dus op Instagram, LinkedIn en Facebook zie je exact dezelfde tekst en afbeelding langskomen op dezelfde dag. Dat lijkt lekker efficiënt, maar ik ga je uitleggen waarom dit niet handig is en geef je tips hoe je dit beter kunt aanpakken.

Mindset per platform

Met welke mindset zitten mensen op elk platform? Op Facebook komen mensen bijvoorbeeld om op de hoogte te blijven van het leven van vrienden en familie, ondernemers halen relevante vragen uit groepen en je kijkt of er nog leuke events in de buurt zijn de komende tijd.

Op LinkedIn is de insteek zakelijk. Je deelt vragen waar jouw zakelijke netwerk je wellicht mee kan helpen. Mijlpalen en succesen met je bedrijf worden hier gedeeld. Kritische en diepgaande artikelen met een business insteek zijn hier op hun plek.

Instagram is vooral visueel ingesteld. Mooie foto’s die inspireren, een kijkje achter de schermen laten zien. En de teksten onder een foto’s zijn ook steeds belangrijker geworden om de connectie met je volgers te maken. Stel hier gerust vragen en vertel wat meer persoonlijke verhalen die jou als ondernemer bezig houden.

En zo hebben alle social media kanalen hun eigen tone of voice. Instagram is een stuk persoonlijker dan LinkedIn bijvoorbeeld. En daar zul je weinig foto’s zien van gezinsvakanties. Terwijl dat in je stories van je zakelijke account op Instagram bijvoorbeeld best wel kan. Pas daar je content dus op aan.

Verdelen

Klakkeloos je blog copy pasten op elk kanaal is dus niet altijd gewenst. En het hoeft ook niet allemaal tegelijk op dezelfde dag op elk kanaal te worden geplaatst. Haal bijvoorbeeld een interessante oneliner uit je blog en gebruik dit voor LinkedIn met een (stock)foto die dit onderstreept. Pas nadat je dit in je concept post hebt gezet, voeg je de link naar je blog toe. Anders pakt LinkedIn automatisch de weergave van de pagina die je linkt en dus de foto die daarop vermeld staat. In je Facebook groep zou je wellicht de eerste 3 zinnen en de link in een post kunnen plaatsen, waarbij je het afbreekt op een punt waarbij je de lezer nieuwsgierig maakt om door te klikken en verder te lezen. Hier wordt dan wel de voorweergave van je blog met de bijbehorende afbeelding gebruikt.

Op die manier lijkt het alsof het andere content is, maar verspreid je dezelfde inhoud op andere manieren!

Statistieken

In de statistieken per platform kun je zien wanneer jouw publiek online is. Gebruik deze informatie in je voordeel en test een aantal tijden om te zien welke voor jouw publiek het beste werkt om de meeste ogen op je post te krijgen. Zo kan ik me voorstellen dat ouders van kinderen pas rond 19:30/20:00 online zijn als de kinderen op bed liggen. Lezen drukke managers om 7:00 hun LinkedIn tijdlijn door tijdens een bak koffie aan de keukentafel, etc. Probeer je te verplaatsen in jouw doelgroep. Plan jouw berichten zo efficiënt mogelijk in om gezien te worden.

Heb je hulp nodig bij jouw online zichtbaarheid? In een sessie van 2 uur ontvang je van mij praktische tips en tools in de vorm van een op maat gemaakt werkboek. Lees wat de ondernemers die jou voor gingen in dit traject ervoeren.

 

X