Wanneer is TikTok interessant voor jouw bedrijf?

TikTok, over de 30 ben je te oud…maar omdat ik onlangs ben ik in contact gekomen met een startende artiest in de Nederlandse hiphop scene, waarvan ik denk dat TikTok het verschil kan maken voor hem, wilde ik het algoritme van TikTok onderzoeken. Dus dat betekent een account aanmaken en filmpjes plaatsen. En zoals je ziet heb ik mijn nichtje van 14 jaar binnen een uur van haar sokken geblazen door het aantal views.

Tiktok wanneer nuttig voor je bedrijf

Het algoritme gaf mij exposure op de ‘Voor jou‘ pagina (wat op Instagram de Explore pagina is) en stelde me zo aan honderden mensen voor. Ik zat in 12 uur tijd op bijna 600 views. Niet gek voor een eerste post, right! Lichtelijk verslavend dit kanaal, die filmpjes blijf je maar scrollen. En wanneer je de jeugd (en dat is breed, van 10 tot 20 jaar) als doelgroep hebt, dan kan dit een interessant kanaal zijn om in te stappen. Zo is er een orthodontist met bijna 3 miljoen volgers!

Ik vind het overigens boeiend om te zien hoe tijden veranderen. Ik durfde op mijn 13e echt nog niet filmpjes te maken en mezelf zo te laten zien, superspannend en daar was ik veel te verlegen voor. De jeugd van nu is niet anders gewend en filmt en fotografeert praktisch alles. Is dat slecht, moeten kids minder met hun mobiel bezig zijn? Nee, niet persé vind ik. Ik denk dat ze hier hele waardevolle skills leren. Hoe presenteer je jezelf, hun creativiteit wordt enorm getriggerd en technische skills ontwikkelen ze door middel van het editen van video’s.

Twee weken later zien mijn views er als volgt uit:

 

Enkele feiten

  1. TikTok was voorheen bekend als Musical.ly en toen het overkoepelende bedrijf ByteDance werd overgenomen, groeide de populariteit enorm op het moment dat het opnieuw werd gelanceerd als TikTok.
  2. Muziek is de basis van deze social media app. Daarnaast is humor, ironie en zelfspot een belangrijk onderdeel van dit medium.
  3. De app startte in 2016 als een dikke hit in China. Eind 2018 groeide TikTok in populariteit onder jongeren in Nederland.
  4. Filmpjes duren maximaal 60 seconden. En variëren in duur vanaf 3 seconden.
  5. De meest populaire filmpjes zijn vooral ‘lipsync‘ filmpjes, waarin je een liedje playbackt of de audio van een andere gebruiker playbackt op een grappige manier, door het bijvoorbeeld compleet uit z’n context te halen. Ook dansen is een enorme hit op TikTok! Van tutorials om de Melbourne shuffle te leren tot dance challenges.
  6. Uit een social media onderzoek van Newcom, gepubliceerd op 25 januari 2020, blijkt dat TikTok in Nederland momenteel wordt gebruikt door 700.000 mensen van 15 en ouder, maar ook door 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar.

Hoe werkt TikTok

Een account aanmaken is snel en eenvoudig en met het algoritme van de app hoef je niet eerst andere accounts te gaan volgen, maar je krijgt gelijk een ‘Voor jou‘ pagina (vergelijkbaar met de Explore pagina van Instagram) waar je populaire filmpjes te zien krijgt. Hierdoor zit je gelijk midden in de actie en begint de scroll verslaving haar werk te doen 😉 Hiermee scant het algoritme welk soort filmpjes jouw aandacht het langste vasthouden en hier krijg je vervolgens meer van te zien. Ook aan de hand van de accounts die je interessant genoeg vindt om te volgen, de likes die je uitdeelt en eventuele reacties die je bij een filmpje achterlaat.

En voor degenen die denken dat er alleen maar kids op TikTok zitten, think again! Het stikt er van de knappe, grappige en getalenteerde mannen en vrouwen die meeliften op de hardst groeiende social media trend die we momenteel kennen. Boven de 30 á 40 jaar krijg je eigenlijk een beetje het ‘O shit nee hé, mijn moeder moet het ook weer zo nodig proberen, voor schut!’ effect. Waar Hyves aan kapot is gegaan, toen moeders glitterplaatjes op je tijdlijn achterlieten. Facebook zit bijna een beetje in dezelfde fase, behalve de Facebookgroepen, die zijn nog alive and kickin.

Duet

Als gebruiker kun je korte filmpjes maken. TikTok biedt hiervoor een uitgebreid arsenaal aan liedjes, geluidseffecten en soundbites. Een van de leukste dingen is de manier om samen met andere gebruikers een ‘duet‘ te maken. Daarvoor hoef je niet bevriend te zijn met diegene. Wanneer je op een filmpje staat die je na wil doen, wil verbeteren of aanvullen, dan kun je die audio gebruiken, jouw filmpje maken en door middel van een splitscreen je filmpje delen en de originele gebruiker taggen. Een slimme manier om meer views te krijgen.

Screenshot1_TikTok

 

Welke strategie heb ik gebruikt

Om het algoritme te testen moest ik natuurlijk actief deelnemen in plaats van alleen maar gluren naar anderen. Na een dag of twee observeren had ik een goed beeld van wat er populair was op het platform en hoe het ongeveer werkt. Tijd dus om zelf iets te creëren. Ik zat op dat moment alleen in een oppashuis, dus geen partners in crime om handen. Ik koos daarom voor een eenvoudige eerste creatie. In de app heb je de mogelijkheid om foto’s te uploaden die overvloeien in elkaar, muziekje eronder en ready to go.

Net als alle andere social platforms is het toevoegen van hashtags een must om zichtbaar te zijn. Door anderen te observeren kom je als snel tot veel gebruikte hashtags, dat is gewoon een kwestie van kiezen voor relevante termen bij je soort video. Nu gaat bijvoorbeeld de hashtag #coronahacks viral (pun intended), waarbij grappige filmpjes worden gemaakt om thuis te overleven. Je kunt bij je filmpje een korte tekst toevoegen, maar dat is hier niet eens echt nodig. Dit neemt namelijk alleen maar ruimte in beeld in linksonder. Ik gebruikte hier 3 hashtags en geen tekst.

Diezelfde dag heb ik een tweede video gemaakt. Dit maal heb ik meegedaan aan een challenge, iets waar TikTok helemaal vol mee staat. Ik maakte gebruikt van de #putafingerdownchallenge waarbij ik de audio van een ander filmpje gebruik, iemand die een aantal vragen stelt, terwijl jij jezelf filmt en je bij ‘ja’ een vinger omlaag doet. Een soort ‘doe een stap naar voren als je…’ editie. Ik gebruikte 2 hashtags en geen tekst.

Het eerste filmpje had binnen een uur bijna 600 views, bizar veel voor iemand die net aanwezig is op een platform. Tiktok boost nieuwe gebruikers dus blijkbaar door ze op de ‘Voor jou‘ pagina te promoten bij anderen. Dit is de reden dat mijn views zo hard gingen. Mijn nichtje van 14 omver blazend, want die zat al 15 maanden op TikTok en had nog nooit zulke aantallen gehaald.

Ik had de smaak te pakken, want als je wordt beloond, dan is het leuk om door te gaan natuurlijk. De volgende dag maakte ik dus een derde filmpje. Dit maal weer een challenge, de #gettoknowmechallenge. Audio van een liedje met vragen hoe je heet, waar je vandaan komt, wat je favoriete drankje is, wat je sterrenbeeld is en je lievelingsliedje. Door middel van tekst die je later toevoegt over je filmpje kun je dit zo editen dat het verschijnt op het moment dat jij het wil. Hiervoor moest ik even op Youtube een tutorial zoeken, want ik had geen idee hoe je die timing moest regelen, maar daarmee was het gefixt. Dit filmpje gaf ik 4 hashtags mee, geen tekst en heeft tot nu toe de meeste views gekregen, ruim 800 in een paar dagen.

Daarna heb ik ook nog een duet opgenomen, maar die deed het een stuk minder, bijna 250 views.

 

Wanneer is TikTok interessant voor jouw bedrijf

Wanneer je een jonge doelgroep hebt, denk bijvoorbeeld aan een gebruiker zoals een orthodontist, een diëtist, fysiotherapeut of een jongerencoach, dan is TikTok een mooie kans om meer bereik te krijgen in je doelgroep. Maar ook het Rode kruis heeft een heel actief account die ze met veel humor succesvol inzetten bijvoorbeeld!

Je kunt in je profiel (nog) geen klikbare link opnemen naar je website, maar wat je wel kunt doen is een link maken naar je (zakelijke) Instagram en/of Youtube account.

Het is altijd interessant om te kijken hoe de grotere merken dit kanaal gebruiken. Zo is McDonals Frankrijk een actieve gebruiker (tot de Corona crisis insloeg), maar ook Coca Cola. Zo hebben zij bijvoorbeeld de ‘Share-a-Coke-campagne’ nieuw leven ingeblazen op TikTok. Ze kochten de hashtag #ShareaCoke, plaatste songteksten op hun verpakkingen en vroegen hun volgers om een video te maken met het liedje dat op het gekochte blikje stond. Onwijs slim!

Inhoud

Ga niet je statische, informatieve video’s overzetten naar TikTok, want dat is echt niet geschikt voor dit kanaal. Hier is creativiteit en humor het allerbelangrijkste om gezien te worden. Het hoeft zeker niet allemaal zakelijke content te zijn, laat vooral de mensen achter je bedrijf zien. Wees niet bang om een beetje gek te doen en wat zelfspot!

Durf je het toch niet aan om zelf een account met eigen content aan te maken, maar wil je wel graag gebruik maken van de doelgroep op dit platform? Denk dan eens aan het inzetten van influencers. Zo worden er ook winacties opgezet bijvoorbeeld, maar creatieve  DIY video’s zijn ook heel populair. Kijk samen waar de mogelijkheden zitten voor jouw product!

Statistieken

Zonder kosten kun je jouw account gratis omzetten naar een pro account. Hierdoor heb je inzicht in statistieken, zoals het aantal views, geslacht van je volgers, maar ook naar welke geluiden en video’s ze hebben gekeken. Op die manier kun je perfect inspelen op wat jouw volgers interessant vinden en zo nog meer views krijgen.

Hashtags

Doordat je hashtags linksonder in beeld komen en dus een deel van je video bedekken, adviseer ik je om zuinig te zijn met het inzetten van hashtags. Dan is het dus zaak om slim te kiezen en de juiste hashtags bij je video te zetten, zo relevant mogelijk qua inhoud. Gemiddeld worden er 2-6 hashtags gebruikt per video. Tekst zou ik lekker achterwege laten, want dat neemt alleen maar nog meer ruimte in. Op de ‘Ontdekken pagina’ vind je de trending hashtags van het moment, dus hier kun je op inspelen om meer views te krijgen.

Heb je een eigen hashtag op andere social media, dan kan het interessant zijn om deze ook hier te gebruiken en je volgers te stimuleren om deze ook te gebruiken, zodat je hun content kunt zien en delen in een duet!

 

Wil je weten of TikTok interessant kan zijn voor jouw business? Ik denk graag met je mee, bel (06-40400530) of mail (yvonne@powervrouwennetwerk.nl) me voor een vrijblijvend gesprek!

 

X