Social media trends voor 2020

Aan het einde van het jaar kijken we massaal terug. Waar ben je blij mee in je bedrijf en waar wil verder mee in het nieuwe jaar? Op social media gebied is er enorm veel gebeurd in 2019. Een van de belangrijkste ontwikkelingen waren de verborgen likes die Instagram inzette in een aantal landen. En sinds een paar weken hebben sommige accounts, waaronder die van mij, dit ook. Om de mentale gezondheid van de vele gebruikers te verbeteren, was het argument van Instagram. De (mentale) druk liep namelijk enorm op door die getallen onder de foto’s. Ik geef je hierbij mijn blik op de social media trends voor 2020.

social media trends voor 2020
Augmented reality

2020 belooft een groots tech jaar te gaan worden. Augmented reality (wanneer een digitaal beeld – een animatie – over de werkelijkheid wordt gelegd) wordt al gebruikt door bedrijven zoals Carlings op hun website en Instagram. En 2020 zal een stroomversnelling worden voor deze techniek. Maar ook Ikea past dit al toe in haar bedrijf om meubels in je eigen woonkamer te ‘plaatsen’ om zo een beter beeld te krijgen van je eventuele aankoop. Het biedt een enorme kans op maatwerk en klantenservice voor bedrijven. Dit zou bijvoorbeeld voor makelaars een prachtige optie zijn om leegstaande woningen en bedrijfspanden met een virtuele indeling aan hun potentiële kopers te laten zien.

Podcasts

In 2019 is het luisteren en opzetten van podcasts onder ondernemers verder toegenomen. Dit zal in 2020 alleen maar doorzetten. We zijn met z’n allen natuurlijk hartstikke druk en veel onderweg. Dan is zo’n audio vorm dé perfecte oplossing om je honger naar kennis en vermaak te stillen. Het zelf kunnen kiezen wat je wanneer luistert is de trend van de laatste jaren. We zitten niet meer te wachten op slap gelul van radio dj’s en irritante reclames.

Ik vermoed dat de spelers op dit veld, qua platforms zoals Spotify, zullen toenemen komend jaar. Maar ook de statistieken zullen beter zichtbaar worden voor de accounts die een podcast hebben. Net als bij Instagram en LinkedIn wil je weten welk publiek je aantrekt, wanneer en wat ze het liefst luisteren van jouw content. Hierdoor zal de content nog beter toegespitst kunnen worden.

Het verdienmodel hierin zal ook toenemen, omdat bedrijven steeds meer potentie zien in deze vorm van social media. Er worden nu op de grotere podcasts enkele reclameboodschappen tussen de eigen audio geplaatst of de podcaster leest zelf een bericht van hun sponsor voor. Nu is het geen rendabel kanaal om je bedrijf inkomsten mee te verkrijgen, maar ik verwacht dat hier in 2020 een creatieve oplossing voor gevonden zal worden.

Likes

Zoals ik in de intro tekst al benoemde is 2019 het jaar waarin de likes op Instagram in de hele wereld bij een deel van de accounts werd verborgen. Mijn verwachting is dat dit komend jaar helemaal weg gehaald zal worden op Instagram en Facebook. Mogelijk zelfs ook op Twitter.

De nadruk zal steeds meer komen te liggen op echte interactie, gesprekken aangaan met elkaar. Likes zijn gebakken lucht. Nietszeggend. Maar voor influencers zal hier een mindshift moeten komen. Geen posts meer met enkel ‘vanity metrics’, de schone schijn van likes.

Zo sprak ik van de week interieurblogger Ilse die op aanraden van de PR bureaus waar ze mee samenwerkt, een groot deel van haar volgers heeft verwijderd. Buitenlandse of fake accounts die alleen maar zorgen voor scheve verhoudingen in de cijfers. Een blogger heeft zelf niks aan deze accounts en een merk waar ze mee samen wil werken al helemaal niet. Dit zullen namelijk nooit klanten worden. Ilse schreef er een blog over en legt uit hoe en waarom ze maar liefst 16.000 volgers heeft verwijderd!

Ik ben blij met deze ontwikkelingen en hoop van harte dat deze trend doorzet komen jaar.

 

Meer video

Live gaan neemt verder toe om meer interactie met volgers te hebben, net zoals IGTV en online meetings.

En aansluitend op voorgaande is live gaan en meer video ook een trend die verder door zal zetten. De mens achter een bedrijf leren kennen. Horen hoe iemand praat, zien hoe diegene er uit ziet. Wij mensen zijn nou eenmaal nieuwsgierig! En door live te gaan, kun je direct contact hebben met je volgers. Vragen stellen en hun vragen beantwoorden. Deel je kennis!

 

Minder vaak posten

Elke dag posten is voor niemand vol te houden. Diverse bedrijven deden dit jaar al testen met minder vaak posten, maar meer waardevolle content. En wat bleek, de groei bleef doorgaan. De overspannenheid die social media soms kan veroorzaken, lijkt hiermee een dalende lijn te hebben ingezet. Ook zullen de foto’s allemaal niet meer zo perfect zijn. Geen magazine stijl meer, we willen ons kunnen identificeren met de ondernemer.

 

Influencers

Het landschap van influencers op social media gaat veranderen. Het vertrouwen in grote spelers daalde in 2019 al en verlaagt verder in 2020. De prijzen voor een enkele post op Instagram kunnen oplopen tot enkele duizenden euro’s bij de grote spelers.

Bovendien wordt de consument nu doodgegooid met dezelfde gesponsorde posts bij verschillende grote influencers op social media. Ook al weet ‘men’ dat ze hiervoor betaald worden, het haalt de geloofwaardigheid rap naar beneden. Een betere verspreiding van campagnes over een langere periode en/of minder bloggers is bijvoorbeeld iets wat interieurblogger Ilse van Elleswijk voorstelt bij PR bureaus die haar benaderen. Zij is kritisch over het aantal accounts die voor dezelfde campagne worden benaderd. Deze houding, om kwaliteit over kwantiteit te kiezen en daardoor geloofwaardig te blijven, gaat naar mijn idee in 2020 steeds meer voet aan de grond krijgen.

Er zullen daardoor steeds meer micro-influencers door bedrijven worden ingezet. Daarnaast zullen er steeds meer virtual influencers op het toneel verschijnen. Want die zijn lekker goedkoop, werken dag en nacht en zeggen alles wat je wil, zonder sterallures. Niet zo’n fijn idee wat mij betreft.

 

TikTok

Dit platform, voorheen Music.ly, ging als een malle dit jaar en groeit verder door. Mijn verwachting is dat ondernemers komend jaar steeds meer mogelijkheden gaan zien. Een platform wat vooral door kinderen en pubers wordt gebruikt, biedt namelijk veel kansen wanneer dit jouw doelgroep is.

Ik denk dat er nog wel een aantal partijen komen die dit succes willen kopiëren. Of dat haalbaar is, vraag ik me af.

 

LinkedIn

Artikelen

Mijn hoop is dat LinkedIn de artikelen anders gaan pushen bij de volgers van het account. Nu wordt er namelijk géén titel vermeld bij het bericht wat in de meldingen van de volgers komt te staan. Door dit wél te doen, zal de interactie enorm gaan stijgen en zullen de scheve interactie verhoudingen tussen artikelen en bijdrages worden opgeheven.

LinkedIn groepen

De groepen op LinkedIn bestaan al jaren, maar er gebeurt nog weinig of er is inhoudelijk niks bijzonders te vinden. De verwachting is dat, gezien de groepen op Facebook een van de weinige onderdelen op Facebook zijn die nog succes hebben voor ondernemers, dat LinkedIn hier komend jaar ook meer op in gaat zetten. Dit kan enorme waarde hebben voor bedrijven. Een betrokken community is goud waard en kan je klantenbestand verder uitbreiden, wanneer je hier waardevolle kennis deelt.

 

 LinkedIn evenementen

Sinds een aantal weken is er de mogelijkheid om je bedrijfsevenement aan te maken op LinkedIn. Hier wordt nog niet massaal gebruik van gemaakt, maar ik verwacht dat dit komend jaar zeker gaat toenemen. Ideaal om netwerkevenementen en cursussen te promoten.

 

Twitter

In december heeft Twitter de optie geopend om onderwerpen te volgen. De lijst is nu nog vrij beperkt, qua zakelijke onderwerpen, maar ik verwacht dat dit komend jaar, mits ze waardevolle content selecteren, veel verder wordt uitgebreid. Een snelle manier om op de hoogte te blijven in je vakgebied.

Daarnaast zal de inzet op het aanmaken en volgen van lijsten ook populairder worden. Deze week lanceerden ze een handige preview kaart, wanneer je op Twitter een lijst wil delen met je volgers.

 

Facebook

Het gebruik van Facebook onder ondernemers nam dit jaar af en ik verwacht dat dit door zal zetten in 2020. Enkel de Facebookgroepen, mét een goede moderator, zullen meerwaarde bieden voor je bedrijf. Een veilige omgeving, waarin mensen vragen durven te stellen en elkaar steunen en adviseren kan enorm waardevol zijn voor je business.

Verder zullen ondernemers vooral gebruik maken van de Creator studio, waar je eenvoudig (en gratis) je Instagram posts in kunt plannen wanneer je een business account hebt.

 

Heeft jouw bedrijf behoefte aan meer diepgang op LinkedIn of Instagram? Bekijk de op maat gemaakte workshop.

X