Ontdek hoe je een LinkedIn bedrijfspagina maakt

Je hebt een persoonlijk profiel aangemaakt op LinkedIn, maar voor je bedrijf wil je het ook professioneel aanpakken door vanuit een bedrijfspagina berichten te delen. Zo kunnen potentiële klanten direct zien wat jouw bedrijf doet en wat er op dit moment speelt.

Wat is een bedrijfspagina?

Je kunt een bedrijfspagina zien als een website plus van je bedrijf. Waar op je website vaak alle informatie staat, vul je dit niet meerdere keren per week aan met actuele nieuwtjes of gebeurtenissen  of deel je daar interessante vakkennis uit jouw branche. Dit kan op een bedrijfspagina op LinkedIn wel en is de grootste reden waarom mensen en bedrijven jouw bedrijfspagina op LinkedIn zullen volgen. Hier deel je je kennis, je expertise en jouw visie op zaken die jou op zakelijk vlak raken. Het is dus echt een verlengde van je website, geen vervanging.

Hoe maak je een bedrijfspagina?

Een bedrijfspagina maak je op een desktop computer, dus niet via je telefoon.

  • Wanneer je op je homepagina staat op LinkedIn, klik je rechtsboven op ‘Werk’.
  • Scroll naar onder in het uitklapscherm en kies onderin voor ‘Creëer bedrijfspagina’.
  • Kies nu voor welk soort bedrijf je een pagina wil aanmaken. Het keuzemenu is al volgt:
  • Klein bedrijf
  • Gemiddeld of groot bedrijf
  • Showcasepagina
  • Onderwijsinstelling (Scholen en universiteiten)

linkedin bedrijfspagina

Wat zet je allemaal op je bedrijfspagina?

Hier vul je vervolgens je pagina identiteit in, dus je bedrijfsnaam en vul je gelijk in wat de url (weblink) moet zijn met jouw bedrijfsnaam er in op LinkedIn. Dit staat een stuk professioneler dan wanneer LinkedIn er zelf een paar letters en cijfers in zet. Voeg vervolgens ook de link naar je eigen website toe.

Alle verplicht in te vullen informatie staat aangegeven met een * maar mijn tip is om zoveel mogelijk informatie toe te voegen nu je bezig bent. Later aanvullen is vaak iets wat je uitstelt en vervolgens vergeet. Een half ingevulde pagina oogt ongeïnteresseerd en onprofessioneel.

Nu kun je gaan aangeven binnen welke branche jouw bedrijf valt. Wanneer je je account hebt ingesteld op de Engelse taal, dan zul je merken dat de keuze daar uitgebreider is dan in het Nederlands. Staat jouw specifieke branche er niet bij, zoek dan de meest relevante omschrijving. Fingers crossed dat ze dit in de toekomst nog gaan uitbreiden.

Hierna kun je aangeven hoe groot je bedrijf is en wat voor type bedrijf je hebt, wat vaak zal neerkomen op ondernemer/self employed.

Voeg je logo toe, denk hierbij aan een goede kwaliteit. Niks zo knullig en onprofessioneel als een logo waar je de pixels in kunt tellen. En vervolgens vraagt LinkedIn om je tagline. Hier is het belangrijk om slim te kiezen. Zodra LinkedIn gaat toestaan dat je niet alleen als persoon, maar ook als bedrijf op berichten in je tijdlijn kunt reageren, dan is die tagline van groot belang. De tagline is, net als op je persoonlijke profiel, het eerste wat mensen en bedrijven van je zien. Het is dus belangrijk dat je mensen hier nieuwsgierig maakt en kort en bondig vertelt welk probleem jij voor ze oplost. Je kunt deze tekst eventueel later nog aanscherpen als je wil. Dus breek je hoofd er geen uren over.

Je krijgt rechts in beeld een preview te zien en als alles naar wens is, dan kun je de pagina aanmaken.

Nadat je de pagina hebt aangemaakt kun je nog meer informatie toevoegen om je bedrijfspagina compleet te maken. Dit kun je doen door te klikken op ‘Begin met het opbouwen van uw pagina!’. Doe dit direct, anders vergeet je het en dat zou zonde zijn.

Voeg een carrièrepagina toe

Wist je dat je ook een carrièrepagina aan je bedrijfspagina op LinkedIn kunt toevoegen? Hiermee kun je jouw bedrijf onder de aandacht brengen bij werkzoekenden via het tabblad ‘Werken bij’ en ‘Vacatures’. Via die laatste optie krijgen werkzoekenden de beschikbare banen binnen je bedrijf te zien. Met ‘Werken bij’ wordt er een kijkje achter de schermen bij jouw bedrijf aan bezoekers getoond. Denk hierbij aan de bedrijfscultuur, maar ook de vacatures die open staan. Meer weten over een carrièrepagina voor jouw bedrijf? Check dan deze toelichting van LinkedIn.

Wat deel je op een bedrijfspagina?

Wat is nou het verschil tussen de content die je deelt op een persoonlijke LinkedIn pagina en je bedrijfspagina op LinkedIn?

Op je persoonlijke pagina kun je bredere onderwerpen delen dan op je bedrijfspagina. Zaken die niet persé met jouw bedrijf te maken hebben. Dus bijvoorbeeld het delen van een post van iemand die je volgt, met daarbij je eigen visie hierop.

Op je bedrijfspagina moet de content die je deelt wel degelijk op enige wijze een relatie hebben met jouw bedrijf. Maar dit kan natuurlijk op vele manieren. Hierbij een lijstje ter inspiratie:

  1. Onderzoeken uit jouw vakgebied, maar dan wel met informatie en cijfers die relevant zijn voor jouw doelgroep. Dus bijvoorbeeld over onderzoek wat is gedaan naar bepaalde dieetvormen. Welke blijken veel minder effectief dan gedacht en wat zou jij je klanten aanraden om in plaats daarvan te doen.
  2. Deel jouw visie. Zo heb ik bijvoorbeeld diverse posts gedeeld over mijn kijk op goeroes die ondernemers volgen. Ik deel niet alleen waarom ik iets ergens van vindt, maar waarom ik het anders doe en niet in die werkwijze geloof.  Het werkt als een natuurlijk filter in je doelgroep. Sommigen haken hier op af, omdat ze je mening niet delen en dat is prima. Anderen hebben juist het gevoel alsof jij een kijkje in hun hoofd nam en hun mening durfde te delen. Dit verbind je dus onbewust met mensen die je blijven volgen hierdoor.
  3. Bij het invullen van je bedrijfspagina kun je ook 3 hashtags invullen om te volgen. Hiermee verschijnen er, net zoals dit op Instagram zo werkt, posts in je tijdlijn van mensen en bedrijven die deze hashtag gebruiken. Zo krijg je dus nieuwe interessante content te zien van mensen die je nog niet kent, maar die wellicht wel interessant zijn om te volgen en een connectie mee te maken. Denk wel na welke hashtags je volgt, want alleen Engelse termen volgen, zorgt er voor dat je veelal buitenlandse personen en bedrijven langs zult zien komen. Vallen die in je doelgroep, prima! Anders is het slimmer om naar een Nederlands alternatief te zoeken.Wanneer dit boeiende content is, waar je vanuit jouw bedrijf wel iets over te zeggen hebt, deel het dan op je bedrijfspagina. Dit kan eenvoudig door op de ‘deel/share’ knop onder de post te klikken. Vervolgens klik je op je naam, want LinkedIn kiest automatisch je persoonlijke pagina om de post op te delen. In dit uitklapscherm kies je vervolgens jouw bedrijfspagina. Deel nooit alleen de post, maar zet er altijd iets bij waarom je de post deelt. Welk gevoel riep het  bij je op, waarom vind je het belangrijk, wat was jouw bijdrage hierin?
  4. Uiteraard deel je af en toe je eigen diensten, evenementen en producten, maar altijd vanuit het perspectief wat het voor jouw klant op gaat lossen. En het liefst niet in de vorm van ‘wij van wc eend…’. Dus heb je testimonials, deel ze met een link naar de dienst waar diegene  over spreekt. Vele malen krachtiger om een ander jouw bedrijf te laten promoten.
  5. Heb je meerdere teamleden of medewerkers? Stel ze eens voor en voeg altijd een mooie foto van ze toe. Dit maakt je bedrijf menselijk en benaderbaar. Deel grappige feitjes en waardevolle eigenschappen over ze en laat ze vertellen waarom ze graag in jouw bedrijf werken.
  6. Is er iets opmerkelijks gebeurd in of voor je bedrijf? Een jubileum, een prijs die je hebt gewonnen, maar deel zeker ook zaken die minder goed zijn. Steeds meer mensen op LinkedIn storen zich aan de eeuwige succesverhalen die ze in hun tijdlijn terugzien. Het gaat bij geen enkele ondernemer alleen maar voor de wind, dus mensen die jou volgen kunnen het alleen maar waarderen als je over de mindere kanten ook open bent. Zo voelen ze zich al snel verbonden met je, want nu weten ze dat zij niet de enige zijn bij wie niet alles in een keer goed gaat.
  7. Video. Geen must, maar wel iets wat de afgelopen jaren een enorme opmars kent. Het hoeft geen video van 30 minuten te zijn, 1 minuut is al prima en dat kan heel goed met je telefoon. Denk er wel aan dat het prettig is om wat ondertiteling in beeld te hebben, voor de mensen die op een plek zijn waar ze geen geluid aan kunnen hebben of geen koptelefoon bij zich hebben.

Volgers aantrekken op je bedrijfspagina

Wanneer je je pagina hebt aangemaakt, heeft deze nog geen volgers. Dus wanneer je berichten plaatst, worden deze niet gezien. Je kunt mensen uitnodigen waar je op je persoonlijke pagina op LinkedIn al mee verbonden bent. Dit doe je als volgt:

  1. Ga op de homepagina van LinkedIn naar je profielfoto (cirkel) die rechtsboven in de grijze balk staat  met een pijltje eronder. Klik op dit pijltje.
  2. Vervolgens kies je jouw bedrijfspagina en klik je hierop.
  3. Nu sta je als het goed is automatisch aangemeld als beheerder. Dit kun je rechtsboven zien, wanneer er staat ‘bekijk als lid/view as member’ dan sta je nu aangemeld als beheerder en heb je dus de rechten om mensen uit te nodigen.
  4. Klik nu op ‘admin tool’ rechtsboven in beeld:

Connecties uitnodigen voor je bedrijfspagina op LinkedIn

5. LinkedIn heeft een maximum van 25 connecties per keer ingesteld, om grote bulk spam te voorkomen. Doe dit dus een paar keer per week, maar zorg dat je alleen de mensen uitnodigt die ook daadwerkelijk iets gaan hebben aan jouw bedrijfscontent. Staar je niet blind op cijfers, want alleen likes en grote aantallen volgers betalen je rekeningen niet als ondernemer 😉

 

Wil je meer van dit soort praktische tips en tools hoe je LinkedIn zo efficiënt mogelijk inzet voor jouw bedrijf? Bekijk dan de online workshop LinkedIn voor ondernemers. Lekker in je eigen tempo en omgeving aan de slag en je mag ten alle tijden contact met me opnemen voor vragen!

X