Ontdek hoe het LinkedIn algoritme werkt

Hoe kun je zoveel mogelijk zichtbaarheid krijgen op LinkedIn? Net zoals ieder ander social media platform, heeft ook LinkedIn haar eigen algoritme. En om dit te achterhalen is het soms even zoeken, testen en soms gewoon luisteren naar de mensen die hier meer ervaring mee hebben. Want het platform heeft de controle over wie en hoeveel mensen jouw bijdrages en artikelen zien. En hier zijn ze over het algemeen niet erg open over. Het is namelijk zeker niet zo dat iedereen die jou volgt of een connectie heeft met jou als persoon of bedrijf, ook automatisch alle posts terugziet. Ik ga je enkele tips geven om het algoritme van LinkedIn te begrijpen en naar jouw hand te zetten.

Wat altijd van belang is

Buiten het algoritme om zijn er natuurlijk punten waar je op elk social media platform rekening mee moet houden en dus ook op LinkedIn. Zo is het prettig als je content aan één of meerdere van onderstaande punten voldoet:

  1. Relevant voor jouw doelgroep. Hierbij is het dus heel erg belangrijk dat je weet wie jouw specifieke doelgroep is, zodat je gericht op hen kunt schrijven.
  2. Informatief. Wat kan jouw doelgroep met de informatie die jij plaatst? Zijn het praktische tips waar ze direct mee aan de slag kunnen? Is het een stukje inspiratie of de liefdevolle schop onder hun kont die ze soms even nodig hebben? Of een boek dat je hebt gelezen?
  3. Vermaak. Mensen laten lachen is altijd een succes. Vertel een grappig verhaal van een misser die je hebt begaan of die gênante autocorrect in een appje.
  4. Herkenbaar. Mensen vinden het prettig om te voelen dat ze ergens niet alleen in staan. Deel die struggles die je hebt als ondernemer en deel ook gelijk welke stappen je hebt gezet om hier mee aan de slag te gaan.
  5. Persoonlijk. Mensen doen zaken met mensen, niet met een bedrijf. Beslissingen worden gemaakt op basis van een gevoel wat iemand bij jou heeft. Zorg dus dat je laat zien wie jij bent en neem geen rol aan als ondernemer. Jij bent namelijk degene die jouw bedrijf onderscheidend maakt van de rest.

 

Hoe werkt jouw tijdlijn?

Net zoals bij Instagram en Facebook, is ook de volgorde van jouw tijdlijn (dus de posts die jij van anderen ziet op je homepage) gerangschikt op basis van de interactie die jij met anderen hebt op LinkedIn. Hierbij gaat het erom hoe lang je op 1 post blijft hangen, geef je een like of een reactie of deel je de post met je eigen netwerk.

Maar waar je op Instagram bijvoorbeeld geen invloed hebt op de volgorde die op jouw tijdlijn verschijnt, kun je dit bij LinkedIn wel degelijk anders inrichten. Hij staat standaard ingesteld op de volgorde van interactie, zoals ik hierboven vertelde. Maar wil jij liever gewoon chronologisch de laatst geposte berichten van jouw netwerk en de hashtags die je volgt zien langskomen? Dan kun je dit eenvoudig aanpassen.

Op je homepagina zie je bovenin de optie om zelf een bijdrage te plaatsen en daaronder begint de tijdlijn van jouw netwerk. Hier zie je rechtsboven een pijltje met ‘sorteren op’ of als je de taal op Engels hebt ingesteld ‘sort by’ staan. Hier kun je kiezen voor de chronologische indeling.

Het nadeel van deze vorm van sorteren is dat je posts kunt missen, omdat je niet altijd de hele dag online kijkt en er dus veel berichten ‘naar onderen zakken’ in je tijdlijn. In de standaard sortering komen vaak nog posts voorbij die al dagen oud zijn, maar waar jij onlangs, of iemand uit jouw netwerk, interactie mee hebt gehad.

Hoe kom je hoger in de tijdlijn van jouw netwerk?

Nu wil je natuurlijk weten hoe je jouw posts zo hoog mogelijk in de tijdlijn van jouw netwerk kunt krijgen. Aangezien bij alle accounts standaard staat ingesteld dat de mensen/bedrijven met wie zij de meeste interactie hebben het hoogste in hun tijdlijn komt, is dit iets waar je je op kunt richten. Zo kun je:

Vragen om reacties

Jouw netwerk aansporen om een reactie onder je post achter te laten. Plaats bijvoorbeeld eens een prikkelende stelling of een herkenbaar (persoonlijk) verhaal. Dit zijn vaak de posts die veel reacties genereren en daardoor door LinkedIn gezien worden als relevant en dan breder getoond worden in de tijdlijnen jouw netwerk.

Wees sociaal

Doe zelf een paar keer per week even een rondje door je tijdlijn. Laat een oprechte reactie achter en niet alleen een smiley. Ga het het gesprek aan. Deel jouw visie op een artikel. Social media is niet alleen zenden. Wat, je kan zelfs heel zichtbaar zijn, zonder zelf vaak eigen posts te plaatsen op deze manier! Het mooie van LinkedIn is namelijk dat de post waar jij op reageert ook in jouw netwerk kan worden gedeeld. Diegene die dit op zijn of haar tijdlijn krijgt, hoeft de persoon waar jij op hebt gereageerd niet eens te kennen. LinkedIn redeneert dat wanneer jij iets de moeite waard vindt, de mensen uit jouw netwerk dit wellicht ook vinden. Zo heb je dus een heel breed bereik in de 2e graads connecties van anderen!

Soort post

Het maakt volgens LinkedIn niet uit wat voor soort post je plaatst. Dus of het nou een video, foto, link naar een extern artikel of alleen tekst is, dit heeft geen invloed aan hoe veel mensen uit jouw netwerk het wordt getoond. Maar wees je er van bewust dat visueel aantrekkelijke posts, dus mét een relevante foto bij de tekst, veel sneller de aandacht trekken. Dat is nou eenmaal hoe ons brein werkt. Denk bijvoorbeeld eens aan een interessante infographic waarin je vergelijkingen visueel maakt. Zijn we dol op! Maar pas op met Facebook-achtige foto’s over je privéleven…het blijft wel een platform met zakelijke insteek.  Dus check het lijstje hierboven voordat je iets deelt.

Cliffhanger

Onlangs postte ik onbedoeld een cliffhanger op LinkedIn. Mijn planningstool was een eigen leven gaan leiden en besloot de helft van mijn tekst, zonder link naar mijn blog te plaatsen. Dit zorgde voor wilde speculaties (had ik dit als test gedaan?) en woordgrappen in de reacties. Onbedoeld zorgde deze halve post dus voor voor interactie en leuke gesprekken binnen de mensen uit mijn netwerk. Zo zie je maar, soms gebeuren de beste dingen geheel spontaan!

Actualiteiten

Actuele onderwerpen doen het altijd goed. Daarom heeft LinkedIn sinds eind vorig jaar een selectie van populaire nieuwsberichten voor je geselecteerd in de ochtend. Je krijgt hier elke ochtend een melding van in je notificaties. Hiermee nodigen ze je in feite uit om een reactie te plaatsen of het artikel te delen met jouw netwerk. Wanneer je het deelt met jouw netwerk, zorg er dan wel voor dat je er ook jouw visie of een andere relevante toevoeging bij zet. Dit is een perfecte manier om mensen een kijkje in jouw hoofd te geven en likeminded mensen te vinden.

Evenementen

Heb je een interessant evenement voor je netwerk? Maak het aan en deel het met de mensen waarvan je weet dat ze er iets aan zullen hebben! Nodig niet klakkeloos al je contacten uit, maar wees selectief, anders kun je als spammer te boek komen te staan en dat moet je niet willen.

Taggen

Het taggen (noemen met een @ en vervolgens de juiste persoon selecteren in het uitklapscherm wat onderin beeld verschijnt) van mensen in of buiten jouw netwerk geeft LinkedIn aan dat je een goede band hebt met die persoon. Bovendien krijgt diegene een melding van jouw vermelding en zal diegene het wellicht zelfs gaan delen in hun eigen netwerk. Zo plaats ik regelmatig blogs over 5 inspirerende accounts op Instagram binnen één branche. Deze blog deel ik vervolgens op LinkedIn, waarbij ik de ondernemers achter die accounts tag in het bericht om ze te laten zien wat ik over ze heb geschreven.

 

Wil je meer van dit soort praktische tips en tools hoe je LinkedIn zo efficiënt mogelijk inzet voor jouw bedrijf? Bekijk dan de online workshop LinkedIn voor ondernemers. Lekker in je eigen tempo en omgeving aan de slag en je mag ten alle tijden contact met me opnemen voor vragen!

X