Online zichtbaarheid in tijden van Corona

Omdenken, creativiteit, dat is waar deze tijd om vraagt. Hoe ga je als ondernemer om met deze plotselinge zakelijke omslag in tijden van Corona? Is het nog wel gepast om over je bedrijf te praten op social media? Of voelt dat vooral als misbruik maken van de situatie? Hebben we daar nu met z’n allen even geen behoefte aan?

Er zijn enorme verschillen in het landschap van zelfstandigen momenteel. Sommige bedrijven liggen in een klap stil, de ander werkt zich een slag in de rondte. Waar de een nog verlamd om zich heen kijkt wat er nu eigenlijk allemaal is gebeurd in korte tijd, zijn anderen vanaf de eerste dag na dé persconferentie in de omdenk-stand gaan staan. Hoe kunnen we anderen helpen en daarmee ons eigen bedrijf overeind houden? Er bloeien prachtige initiatieven op…er komen mooie kansen voor de ouderwetse post, want de ouderen maak je momenteel niet blij met een bezoekje, maar een kaartje of handgeschreven brief kan zoveel meerwaarde geven! Gratis uitbreiding van tv zender pakketten om je dagen thuis door te komen en bedrijven die kinderen opvangen voor ouders die door moeten werken.

Persoonlijk ervaar ik eerlijk gezegd 0,0 stress. Ik ben heel erg nuchter ingesteld, zie de ernst in van de situatie, maar ik zie vooral kansen. Mijn opdrachten lopen (tot nu toe) door, er komen zelfs nieuwe aanvragen binnen. Thuis- en online werken doe ik natuurlijk al jaren. En ik denk oprecht dat dit nu een omslagpunt gaat zijn voor de vele ‘traditionele’ bedrijven die hier tot nu toe sceptisch instonden.

Het thuiswerken voor bedrijven heeft door deze noodmaatregelen over een tijd naar mijn idee eindelijk de omslag die het nodig had, hoe zuur de aanleiding ook is. Ik denk (en hoop) echt dat het niet meer terug gaat naar het oude systeem. Deze periode gaat sowieso de geschiedenisboeken in…laat dan ook maar wat vastgeroeste oude gewoontes vaarwel worden gezegd om werknemers meer flexibiliteit te geven. Minder kinderen die naar de opvang hoeven en ouders die meer werken om dit te bekostigen. De natuur meer lucht te geven, doordat er minder spitsdrukte is.

LET'S MAKE THINGS BETTER

Wat wil ik jou meegeven als ondernemer? Heb geduld, je hebt hier geen controle over, dus accepteer en doe wat je wel kunt doen. Gebruik je kennis om anderen te helpen. De ondernemers die het zwaarste getroffen worden, zoals de horeca. Heb jij kennis of middelen om hen verder te helpen? Kun je bijvoorbeeld een eenvoudige online shop voor ze bouwen om toch inkomsten te generen in deze tijd van landelijke sluiting? Had je live events gepland de komende maanden en zijn die allemaal geannuleerd? Maak een livestream via Instagram of organiseer een webinar, zodat je je kennis toch kunt delen en je mensen met elkaar kunt verbinden. Zorg voor een LinkedIn- of Facebookgroep om de deelnemers toch op een alternatieve manier met elkaar te laten netwerken. We hebben allemaal behoefte aan menselijk contact nu, steun, een luisterend oor. Weten dat je er niet alleen voor staat.

Jouw online zichtbaarheid in tijden van Corona

Met een groep van 35 ondernemers zaten we gisteravond samen te brainstormen waar onze klanten nou eigenlijk behoefte aan hebben in deze tijden, via een online Native Brand class van TR-IBU. En dan komen er interessante zaken naar voren. Zo voorziet een scheidingsspecialist een stijging van scheidingen na deze Corona crisis doordat we meer samen thuis zitten, met kinderen en de spanningen daardoor onderling oplopen in deze maanden. Hoe kun je daar op inspelen met al je kennis in die branche?

Ook de uitvaartbranche wordt hard geraakt. Begrafenissen en crematies gaan gewoon door, maar er mogen maximaal 30 mensen aanwezig zijn. Er wordt creatief gekeken naar livestreams en buitenceremonies om toch iedereen die aanwezig wil zijn, er bij te betrekken. Informeren van je doelgroep over de mogelijkheden in deze tijden, dát is het belangrijkste wat ik je wil meegeven. Je hebt nog steeds een bak aan kennis. Zet die in op een waardevolle manier. Waar heeft jouw klant op dit moment behoefte aan? En realiseer je tegelijkertijd dat dit niet eeuwig zal duren. Denk dus vooruit. Waar hebben jouw klanten behoefte aan als deze shitstorm voorbij is? Probeer zelf ook om te denken. Wat is er nu wél mogelijk? Kun je iets in je dienstverlening doen om zo’n crisis in de toekomst beter op te vangen? En het kan helemaal geen kwaad om dit gewoon te vragen aan je (potentiële) klanten. Zolang je eerlijk en oprecht bent, zal niemand hierover vallen.

Consumentengedrag

Ons gedrag veranderd, doordat we gedwongen worden andere keuzes te maken. Of omdat de paniek toeslaat, zoals we zagen in de schappen van de supermarkt met hamsterende klanten. En wij Nederlanders zijn daar niet de enige gekkies in. Ook in andere landen zie je dit gedrag terugkomen. Sportscholen en restaurants zijn verplicht gesloten, reizen staan op scherp voor komende zomer. Dit soort beperkingen kan ander gedrag gaan triggeren. We zitten de komende tijd veel meer thuis en dus willen we het daar zo goed mogelijk hebben. Dit zal er voor gaan zorgen dat we ons thuis van het beste materiaal willen voorzien. Luxe apparaten voor in de keuken, fitnessapparatuur voor thuis (grote kansen voor online sportlessen!) en wie weet wel een jacuzzi in de tuin. Als je toch thuis zit, maak het je dan maar zo gemakkelijk mogelijk, toch!

Wat social media betreft zie ik een tweedeling. Momenteel ben ik persoonlijk al een beetje Corona-moe en mijd ik sommige social media voor meer van hetzelfde. Ik ben nooit een groot fan geweest van dagelijks al het nieuws lezen en kijken, want ik vind het een enorme eenzijdige manier van het kijken naar de wereld. Angst zaaien door vooral het negatieve te benadrukken. Anderen duiken juist hele dagen in hun socials om maar geen flintertje nieuws te missen. De Corona-moeheid zal binnenkort bij meer mensen gaan indalen vermoed ik. De paniek maakt plaats voor berusting in de situatie en we maken er het beste van. En dan kunnen er mooie dingen ontstaan. De échte verbinding, waar we vanaf eind 2019 al naar streefden door de likes te verbergen en te focussen op oprechte reacties onder posts op social media, gaat nu onherroepelijk ingezet worden. Want we hebben samen één tegenstander en dat verbindt. We staan in dezelfde situatie, wereldwijd, wat uniek is voor onze generatie. Een wereldoorlog kennen wij niet, zoals onze ouders of opa’s en oma’s.

Nog enkele andere tips en lees- en luistervoer:

  • Dat je als bedrijf aangepaste werkzaamheden hebt snapt iedereen inmiddels. Stuur dan ook geen onnodige serviceberichten met ingetrapte open deuren.
  • Mensen hebben vooral behoefte aan onderling contact, steun, gehoord worden. Bel je klanten eens op, zonder bijbedoeling, puur om te horen hoe het hen vergaat momenteel.
  • Mijn oud collega en oud Expeditie Robinson deelnemer Herold Dat vertelt in deze uitzending hoe je de uitbraak ook kunt zien als doorbraak, een kans…ik ben het zo eens met deze mindset! Vanaf 14:15 hoor je zijn bijdrage en hier vind je zijn oefening.
  • Gebruik je extra tijd om de dingen te doen waar je normaal niet aan toe kwam. Volg online workshops, zo kun je hier de online workshop Content creatie of LinkedIn voor ondernemers volgen. verdiep je eens in het opzetten van webinars of online trainingen bouwen.
  • Lees hier mijn thuiswerktips en die van 2 andere Arnhemse ondernemers.
X