Moet je Facebook links laten liggen als ondernemer?

Wist je dat Facebook dit jaar al 16 jaar bestaat? Het smoelenboek, opgericht door student Mark Zuckerberg, heeft roerige jaren met veel schandalen achter de rug. Wat heeft dit met het platform gedaan? En hoe relevant is dit social media onderdeel nog voor de online zichtbaarheid van jouw bedrijf? Naar aanleiding van twee onderzoeken zet ik enkele feiten voor je op een rij. Daaronder deel ik hoe ik tegen dit platform aan kijk voor ondernemers. Wat werkt wel en wat van Facebook kun je beter links laten liggen?

 

Newcom onderzoeksresultaten (cijfers NL)

Waar Facebook van 2018 op 2019 een dalende lijn in gebruikers zag (dit heeft natuurlijk alles te maken met het Cambridge analytica schandaal), lijkt het van 2019 tot 2020 een heel licht stijgende lijn te zijn in gebruikers. Ze gingen van 10,1 miljoen gebruikers naar 10,4 miljoen gebruikers . Daarmee staan ze net onder Whatsapp, wat overigens in mijn ogen geen social media platform is, maar dit hebben ze in dit onderzoek wel als zodanig neergezet.

Ook wanneer je kijkt naar het dagelijkse gebruik van Facebook zie je een licht stijgende lijn, van 6,6 miljoen naar 7,1 miljoen dagelijkse gebruikers. Het vertrouwen in het platform lijkt weer langzaam te herstellen. Waar in 2019 nog 48% van de mensen die stopten met het gebruik van Facebook zeiden dat ze het medium niet meer vertrouwden, lijkt nu 46% dit als aanleiding te hebben om geen Facebook meer te gebruiken.

Jongeren verlaten Facebook massaal

Heeft jouw bedrijf jongeren in zijn doelgroep, dan is het goed om je eens af te vragen of dit platform nog wel zo relevant is voor je. Uit de onderzoekscijfers blijkt namelijk dat nog maar 51% van de 15-19 jarigen op Facebook zit, ten opzichte van 60% vorig jaar en 72% in 2018.

De grootste groep gebruikers is tussen de 20 en 39 jaar (82%) en 40 en 64 jaar (77%)

Daarnaast is het goed om te weten dat voor 22% van alle Facebookgebruikers hun gebruik in de afgelopen 12 maanden is verminderd. Van 8% is hun gebruik sterk verminderd. Maar aan de andere kant is 9% het meer gaan gebruiken en 5% is het veel meer gaan gebruiken.

Facebook wint het van Instagram

Wanneer ze de deelnemers in het onderzoek voor de keus stelden welk platform het meest belangrijk is voor ze, met één antwoord optie bij de keuze tussen Instagram en Facebook, blijkt dat Facebook het bij bijna alle leeftijdsgroepen ruimschoots wint. Met een uitschieter van de groep van 80 jaar en ouder. Voor hen kiest 35% voor Facebook ten opzichte van Instagram met 2%.

Voor de jongeren van 15 tot 19 jaar is het juist compleet omgekeerd. Bij hen kiest 18% voor Instagram, ten opzichte van 3% voor Facebook. Nogmaals een bevestiging dat deze doelgroep hier dus niet te vinden is voor jouw bedrijf.

 

Onderzoek Hootsuite (cijfers VS)

Ondanks dat deze cijfers niet over Nederland gaan, kun je dit wel zien als een voorbode op de trend die we waarschijnlijk in Nederland gaan zien.

De gemiddelde gebruiker is zo’n 38 minuten op Facebook actief per keer. En bijna driekwart van alle gebruikers logt dagelijks in. Ruim de helft van de Amerikaanse volwassenen blijft op de hoogte van nieuws via Facebook. Ondanks dat we denken dat we massaal gesponsorde berichten negeren, blijkt de gemiddelde Facebookgebruiker op zo’n 11 advertenties per maand te klikken!

Wanneer je kijkt naar de leeftijdscategorieën die actief zijn op Facebook, dan zijn die anders dan in Nederland. Zo’n 76% van de 18-24 jarigen gebruikt Facebook, terwijl de 65+ categorie het minst vertegenwoordigd is met 46%.

Van de 2,41 miljard maandelijkse Facebookgebruikers, zijn er zo’n 300 miljoen die Facebook stories dagelijks gebruiken.

Betrokkenheidspercentage (Engagement Rate)

De gemiddelde ‘engagement rate’ per Facebookbericht is 3,6%. Dit percentage toont het aantal interacties plus het aantal verkregen klikken en volgers, gedeeld door het aantal vertoningen. Moet je je hier op blind staren? Nee zeker niet. Maar het kan je wel helpen met meten wat goed scoort bij jouw publiek. Hiervoor kun je natuurlijk ook de statistieken op je bedrijfspagina gebruiken.

Moet je Facebook links laten liggen als ondernemer?

Facebookpagina vs Facebookgroep

Persoonlijk zie ik het afgelopen jaar de kwaliteit en betrokkenheid op Facebookpagina’s achteruit gaan. Dat is naar mijn idee door meerdere aanleidingen. Facebook zit inmiddels een beetje op het niveau waarop Hyves kapot ging aan moeders die glitterplaatjes in je tijdlijn zette. Het is ‘overgenomen’ door de oudere generatie, waardoor het niet meer hip and happening is voor de jongere generatie. Dit zie je ook terug in bovenstaande onderzoeksresultaten. Daarnaast bestaat Facebook natuurlijk al heel lang en is het nieuwtje er inmiddels wel af. Er zijn meer dan  genoeg alternatieven voor in de plaats gekomen. Denk aan Instagram, waarna Snapchat kwam en nu TikTok. Voor zakelijke doeleinden zit LinkedIn enorm in de lift momenteel qua betrokkenheidspercentage.

Maar er is een onderdeel van Facebook die het goed blijft doen, Facebookgroepen. Wanneer je dit goed opzet, later deze week leg ik je stap voor stap uit hoe je een Facebookgroep opzet en waar je op moet letten, dan kan dit van ontelbare waarde zijn voor je bedrijf! Je kunt hier namelijk waardevolle input voor je content vinden, potentiële klanten verzamelen of extra verkoop genereren voor je bedrijf. Mensen zijn nou eenmaal graag met elkaar verbonden en vertellen wat hun bezig houdt. Voor jou als ondernemer kan lid zijn van of zelf opzetten van een Facebookgroep een slimme zet zijn.

Doelgroep

Je moet dan ook heel goed overwegen of jouw doelgroep zich op Facebook bevindt. Zoals hierboven al genoemd is, is de grootste groep gebruikers tussen de 20 en 39 jaar (82%) en 40 en 64 jaar (77%). Onderwerpen die moeders en vrouwen aangaan zullen het over het algemeen goed doen op dit platform. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sporten, voeding of mindset. In mijn 1 op 1 workshop Online zichtbaarheid maak ik altijd een maat gemaakte analyse van het bedrijf en geef ik mijn visie op welke social media kanalen voor jouw bedrijf geschikt zijn, waarom en vooral hoe!

 

Meer interactie

Goed, je hebt een Facebookpagina of Facebookgroep, want jouw doelgroep zit op dit platform. Maar hoe zorg je nou dat jouw pagina of groep zoveel mogelijk interactie heeft met zijn volgers? Daar wil ik je een aantal tips over meegeven:

  • Nodig alleen mensen voor je pagina of groep uit die ook daadwerkelijk iets aan je pagina of groep gaan hebben op Facebook. Hoe meer mensen er in de groep zitten die jou wel kennen, maar helemaal niks met je bedrijf kunnen (bijvoorbeeld mannen in een zwangerschapsyoga pagina), dan zal het algoritme van Facebook zien dat weinig mensen op jouw berichten reageren. Dat zal er voor zorgen dat het bij een volgend bericht maar aan een kleinere groep van jouw volgers zal worden getoond. Hoe meer relevante volgers, hoe groter de kans is dat mensen een like of reactie achterlaten onder een bericht of het bericht delen met hun eigen netwerk. Dit spoort het algoritme van Facebook aan om dat bericht én een volgend bericht aan een grotere groep te laten zien!
  • Bedenk je dat social media geen eenrichtingsverkeer is. Nooit op geen enkel kanaal! Alleen maar berichten plaatsen en nooit bij een ander iets liken, een reactie achterlaten of een bericht delen met jouw netwerk, zorgt ervoor dat het algoritme van Facebook jouw berichten aan minder mensen zal laten zien. Valt het je wel eens op wanneer je onlangs op een bericht van iemand of een bedrijf hebt gereageerd, deze vaker terugkomt in jouw tijdlijn? Dát is dus wat het algoritme doet. Het ziet dat jij blijkbaar die persoon of bedrijf goed kent en zorgt ervoor dat je meer van die persoon of bedrijf zal zien. Uiteraard is er op Facebook wel de mogelijkheid om je voorkeuren in je tijdlijn in te stellen. Dat is overigens ook een tip om aan je volgers mee te geven ‘Wil je niks missen van mijn bedrijf, zorg dan dat je dit instelt in je voorkeuren!‘.
  • Maar sociaal zijn betekent ook ten alle tijden reageren op elke reactie onder je berichten! Het liefst stel je diegene nog een verdiepende vraag om het gesprek op gang te krijgen. Goed om je volgers nog beter te leren kennen én zo voed je het algoritme 😉
  • Deel video op je pagina of groep. En upload deze het liefst direct in je bericht, dus niet door middel van een link naar Youtube bijvoorbeeld. Het doel van elk social media kanaal is om het publiek zolang mogelijk vast te houden, dus een link naar een andere website is voor Facebook geen goed teken. Bovendien zal de video direct afspelen als mensen er langs scrollen. Dit triggert sneller om verder te kijken. Wordt er in gesproken, denk er dan aan dat het slim kan zijn om de video te ondertitelen. Niet iedereen kan op elk moment video mét geluid bekijken. De meest ideale lengte van een video op Facebook ligt tussen de 30 seconden en 2 minuten.
  • Een stapje verder dan een opgenomen video plaatsen is om live te gaan op Facebook. Ideaal om vragen van je volgers te beantwoorden. Kondig dit wel van te voren aan, zodat mensen er rekening mee kunnen houden in hun schema. Bedenk ook dat veel mensen kinderen naar bed moeten brengen en dat een ideale starttijd rond 20:00/20:30 zal liggen in de avond om rustig te kunnen deelnemen. Live video krijgen prioriteit op Facebook en hier zullen je volgers dus een melding van krijgen zodra ze online zijn. Zeker wanneer ze regelmatig actief zijn op je pagina of groep!
  • Het is goed om een keer per twee weken je statistieken uit te pluizen om te kijken wat goed presteert en waar weinig interactie is op je berichten. Op basis hiervan weet je dus wat aanslaat bij je volgers en waar je op voort kunt borduren. Ik zal hier binnenkort een uitgebreide blog over schrijven.
  • Houd je publiek vast door bijvoorbeeld een drieluik aan te bieden. Dus een groot onderwerp met veel deelonderwerpen, die je opdeelt in 3 kleinere blogs om het behapbaar te maken. Onderaan de blog geef je aan wanneer je volgers de nieuwe blog kunnen verwachten. Op die manier komen mensen bij je terug, omdat ze nieuwsgierig zijn naar meer. Wat ook een optie is, is om bepaalde content alleen op Facebook aan te bieden. Zo deel ik bijvoorbeeld alleen op mijn Instagram stories de nieuwste social media ontwikkelingen en features. Die kunnen mensen vervolgens teruglezen in mijn nieuwsbrief, maar als je het als eerste wil horen, dan zul je mijn stories in de gaten moeten houden.

 

 

 

 

X