LinkedIn voor beginners

Wanneer je een bedrijf hebt die zich richt op werknemers van bedrijven, denk bijvoorbeeld aan een burn-out coach, of ondernemers, dan is LinkedIn een social media kanaal waar je niet omheen kunt. En op dit kanaal is het momenteel bovendien erg makkelijk om organisch (zonder advertenties) een groot bereik te krijgen met een geplaatst bericht. Overweeg je om een account aan te maken of je bestaande account op te poetsen, lees onderstaande basis informatie en ga aan de slag:

Wat vind je op LinkedIn?

LinkedIn is een zakelijk platform, dus hier deel je werk/ondernemers gerelateerde content. Je zult hier zakelijke visies van bedrijven, hun werknemers en ondernemers lezen en artikelen die dieper op een onderwerp ingaan. Maar ook zakelijke successen worden gedeeld. Gelukkig is er een opwaartse trend die ook de mindere kanten van het bedrijfsleven of ondernemerschap belichten. Content zoals infographics a.d.v. onderzoeksresultaten doen het op dit platform erg goed. Maar ook het stellen van een simpele vraag aan je netwerk kan al veel interactie teweeg brengen. Plaats er wel een (relevante) foto bij, dat trekt eerder de aandacht van je netwerk.

Hoe bouw je een goed persoonlijk- of bedrijfsprofiel op?

  1. Bedrijfsinformatie
    Voeg de website-URL, het telefoonnummer en de informatie van je bedrijf toe.
  2. Personaliseer je pagina-URL
    Alle bedrijfspagina’s en -profielen krijgen van LinkedIn een standaardnummer. Pas deze link aan, dat staat veel professioneler wanneer je dit in je  communicatie gebruikt. Hier lees je precies hoe je dat kunt doen.
  3. Specialismes
    De specialismes op je LinkedIn-pagina kunnen worden doorzocht, dus gebruik dit onderdeel om de zoekwoorden toe te voegen die verkeer naar jouw pagina leiden. Je kunt specialismes op je pagina wijzigen of toevoegen in het tabblad ‘Overzicht’.
  4. Afbeeldingen
    Maak een professionele banner- of omslagfoto. Deze maak je eenvoudig zelf in een programma zoals Canva. Hier staan alle standaard maten voor de diverse social media kanalen al ingesteld. Wees creatief, je kunt bijvoorbeeld een CTA (Call To Action) in je banner afbeelding opnemen om bezoekers te triggeren.
  5. Koptekst
    Direct onder de naam van je bedrijf, is je paginakop de belangrijkste factor als het gaat om de communicatie van je merkboodschap. Voor zowel persoonlijke als bedrijfsprofielpagina’s moet je kop de aandacht van de lezer trekken. Kopteksten bevatten maximaal 120 tekens, dus je moet soms creatief zijn.
  6. Showcasepagina’s
    Een bedrijf biedt vaak verschillende producten of diensten aan, aan verschillende doelgroepen. Een LinkedIn showcasepagina is een pagina die je volledig wijdt aan zo’n product of doelgroep. Een showcasepagina op LinkedIn is altijd gekoppeld aan een bedrijfspagina, maar staat op zichzelf. Ze zien er ongeveer hetzelfde uit als een bedrijfspagina, met eigen volgers en eigen content. Verkoop je bijvoorbeeld aan verschillende soorten doelgroepen? Dan kan het interessant zijn om aparte showcasepagina’s te maken voor elke doelgroep. Zo maak je een showcasepagina.
  7. Evenementen
    Gebruik de nieuwe ‘event’ optie om jouw bedrijfsevenementen onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Zeker nu het nieuw is, zal LinkedIn dit soort content voorrang gaan geven in de tijdlijn.
  8. Hashtags volgen
    Je kunt onderwerpen volgen waar anderen (iedereen, ook mensen die je niet kent of volgt) over schrijven op LinkedIn en deze hashtag hebben toegevoegd. Door hashtags te selecteren om te volgen, kan je updates bekijken en reageren. Op die manier kun je eenvoudig op de hoogte blijven van relevante onderwerpen in jouw vakgebied én nieuwe contacten leggen. Dit geldt natuurlijk ook voor jouw eigen geplaatste content. Voeg altijd 1-3 relevante hashtags toe onderaan je bericht.

 

Heeft jouw bedrijf behoefte aan meer diepgang op LinkedIn? Bekijk de op maat gemaakte workshop.

X