Jouw wegwijzer in Facebook creator studio

De Facebook creator studio, of Facebook voor makers in het Nederlands, heb je vast al eens voorbij horen komen. Hij bestaat sinds de zomer van 2018. In een persbericht gaf Facebook de reden voor de uitbreiding van deze tool voor Facebook en Instagram:

“With these options, creators can grow their passion into a business, making money with any combination of monetization products that makes sense for their content and audience,”

Deze tool in Facebook geeft je een aantal mooie functionaliteiten, waaronder het automatisch inplannen van  Instagram posts. Facebook is namelijk eigenaar van Whatsapp én Instagram. Hoe je het maximale uit Facebook creator studio kunt halen, leg ik je in deze wegwijzer allemaal uit!

Waar vind je Facebook creator studio

Wanneer je een bedrijfspagina hebt op Facebook, open je die op je desktop en ga je naar ‘Publicatietools’ bovenin de pagina. Vervolgens klik je in het menu aan de linkerzijde, onder ‘Hulpmiddelen’ op ‘Studio voor makers’ (of ‘Creator studio’ wanneer je Engelse instellingen hebt).

Wat vind je in Facebook creator studio

Hij staat standaard als eerste ingesteld op Facebook, zoals je bovenin de blauwe balk kunt zien waar de F van Facebook is omcirkeld. Hier ga ik dus als eerste op in hieronder. Vervolgens zal ik alle functionaliteiten van het Instagram deel bespreken.

Op het scherm wat je ziet zodra je het opent, vind je links een menu in beeld:

Facebook creator studio printscreen 1

Bericht maken

Wanneer je hier op klikt krijg je een uitklapscherm en kun je kiezen uit 5 opties:

  • Bericht maken: Dit is een bericht voor op je Facebook pagina, Instagram leg ik later in dit artikel uit.
  • Upload een video: Hier kun je een video uploaden vanaf je desktop.
  • Meerdere video’s: Hier kun je meer dan 1 video uploaden vanaf je desktop.
  • Live gaan: Hier kun je op je bedrijfspagina een live uitzending starten. De mensen die jouw pagina volgen krijgen hier een melding van en kunnen inschakelen en meekijken.
  • Video op meerdere pagina’s plaatsen: Je video wordt op de bedrijfspagina gepubliceerd vanwaaruit je creator studio hebt geopend, en gecrosspost op de bedrijfspagina’s die je selecteert. Je kunt de berichtdetails voor elke pagina aanpassen. Prestatiegegevens over de video zijn alleen via deze pagina beschikbaar.

Startpagina

Dit is de beginpagina. In het midden zie je bovenin de optie om een bericht te plaatsen. Je kunt hier, net zoals je op je gewone Facebook bedrijfspagina een bericht zou plaatsen, kiezen voor de opties:

  • Een gewoon bericht maken, met of zonder afbeelding.
  • Live gaan.
  • Een evenement aanmaken.
  • Een aanbieding aanmaken.
  • Een vacature plaatsen.
  • Een poll plaatsen.
  • Een non-profitorganisatie steunen d.m.v. donaties.
  • Een videoparty met vrienden starten (Bekijk, praat en reageer tegelijkertijd op dezelfde video’s tijdens een videoparty.)
  • Een bericht plaatsen met een snelkoppeling naar je Messenger berichten box om privé berichten te ontvangen.
  • Een advertentie opzetten.

Daaronder vind je diverse tips:

  • Ontdek hoe je betere video’s maakt (tips waar je op moet letten bij het maken en uploaden van een video).
  • Publiceren op Instagram en IGTV is nu beschikbaar (uitleg hoe je berichten en video’s kunt uploaden en inplannen op je gekoppelde Instagram account).
  • Koppelen aan Instagram (hoe koppel je je Facebook bedrijfspagina aan je Instagram account).
  • Betrokkenheid stimuleren met premières (video’s krijgen tijdens een première meer reacties, dan wanneer mensen de video later terugkijken).

Recente ….

Onder de tips zie je ‘Recente berichten’ staan en wanneer je op het woord ‘berichten’ gaat staan, kun je ook kiezen voor:

  • Video
  • Live
  • Première
  • Foto
  • Link
  • Tekst

Dit lijkt nog niet bij iedereen in Nederland helemaal beschikbaar te zijn om in te zien, dus voor nu laat ik dit even liggen.

Inhoudsbibliotheek

Links in het menu vind je onder ‘Startpagina’ ‘Inhoudsbibliotheek’.

Facebook creator studio printscreen 2

Hier vind je interessante overzichten van al je Facebook berichten. Je kunt ze sorteren op ‘berichttype‘ dus is het een video/tekst/link etc, ‘berichtstatus‘ dus is het bericht al gepubliceerd of nog ingepland bijvoorbeeld, ‘altijd‘ laat je sorteren op periode en met ‘filters‘ kun je zoeken op woorden en diepere zoekopdrachten uitvoeren binnen de video’s die je hebt geplaatst. Dit kun je bovendien nog verder filteren door daarboven te kiezen voor alle gepubliceerde berichten, de geplande berichten, de concepten, etc.

Wanneer je in dit overzicht verder naar rechts scrollt, zie je ook het aantal videoweergaven en de betrokkenheid van je publiek met het bericht. Je kunt doorklikken op het getal wat hier bij staat om meer details te bekijken. Er opent zich een pop-up scherm, waarin je statistieken van je bericht kunt zien, zoals het aantal bereikte personen, hoeveel mensen er op de link hebben geklikt en hoe vaak je bericht is gedeeld. Waardevolle informatie voor je content creatie! Zeker de moeite waard om in te duiken.

Links in het menu van ‘Inhoudsbibliotheek’ kun je onder berichten kiezen voor ‘video’s die je kunt crossposten’, wat betekent dat je je geüploade video’s ook kunt delen op andere Facebookpagina’s waar jij toegang toe hebt. Verder heb je nog ‘afspeellijsten’ en ‘tijdlijn voor berichten’, waarbij je al je gepubliceerde posts onder elkaar ziet zoals in je tijdlijn.

Statistieken

Verder naar beneden in het menu aan de linkerzijde vind je ‘statistieken’. Ook hierin kun je weer filteren op periode en geplaatste/crossposte/gedeelde video’s. Dit deel is vooral ingestoken op de video’s die je deelt.

Prestaties

Hieronder vind je hoeveel minuten van je video’s is bekeken en hoe ze presteerden in vergelijking met de video’s in de periode daarvoor. Onderin zie je wat je meest populaire video’s zijn onder jouw publiek. Links zie je hoe je verschillende types video’s presteren, bijvoorbeeld organisch en betaalde video prestaties (dus zonder advertentie als gewoon bericht geplaatst of een video als betaalde advertentie) en hoe je live uitzendingen presteren ten opzichte van je gedeelde video’s in een bericht.

Loyaliteit

In dit tabblad kun je bijhouden wanneer je nieuwe volgers krijgt, hoe vaak ze kijken en wanneer mensen het vaakst terugkomen om je video’s te kijken. Maar bijvoorbeeld ook wat populaire video’s zijn onder jouw terugkerende kijkers.

Doelgroep

Een interessante pagina om te zien of je daadwerkelijk de doelgroep aantrekt die je voor ogen hebt. Je kunt sorteren op geslacht, leeftijd, regio en taal. Ook dit onderdeel is weer alleen ingestoken op de mensen die je video’s kijken.

Retentie

De letterlijke betekenis van retentie is vasthouden. In dit verband dus, hoeveel van je volgers kun je vasthouden om je video’s te blijven kijken. Facebook geeft op dit tabblad zelf aan: Door het gemiddelde aantal bekeken minuten per video in de loop van de tijd te verhogen, wordt de kans groter dat Facebook je video’s aan meer mensen weergeeft.

Inkomsten

Deze pagina is nog niet beschikbaar en zal zeer waarschijnlijk later dit jaar worden uitgebreid en toegankelijk worden gemaakt.

 

Postvak in

Hier kun je niet alleen je Messenger berichten inkijken en beantwoorden, maar ook de Direct Messages van je Instagram account, wanneer je deze hebt gekoppeld. Is dat nog niet het geval, dan kun je dit eenvoudig doen via deze pagina. De opmerkingen onder je Facebookberichten kun je hier ook inzien én beantwoorden.

Automatische reacties

Het instellen van geautomatiseerde reacties via Facebook Messenger is een handige manier om je publiek betrokken te houden en tegelijkertijd tijd te besparen. Je kunt dingen doen zoals:

  • Iemand verwelkomen nadat ze je voor het eerst een bericht sturen.
  • Reageren op veelgestelde vragen.
  • Pas berichten aan om snel antwoorden te geven aan mensen die om contactgegevens vragen of de locatie van je bedrijf.
  • Vraag je publiek om feedback.

Dit kun je direct via Facebook creator studio instellen. Bijvoorbeeld een afwezigheidsmelding wanneer mensen je een bericht sturen buiten kantoortijden of wanneer je bijvoorbeeld op vakantie bent. Je kunt namelijk tijden instellen waartussen dit bericht als automatische reactie wordt verzonden.

 

Inkomsten genereren

Met je Facebookpagina kun je inkomsten genereren en er zijn diverse manieren waarop je met de inhoud die je plaatst op Facebook geld kunt verdienen. Maar voordat je dit kunt doen, moet je volledige pagina en inhoud van je pagina voldoen aan de regels die Facebook heeft opgesteld voor het genereren van inkomsten. Dit gaat om de volgende drie regels:

  1. Richtlijnen voor de Facebook community. Dit zijn de basisregels tegen onveilige inhoud met gewelddadige beelden, naaktbeelden en haatdragend taalgebruik. In de meeste gevallen moet ook de inhoud waarmee geen inkomsten worden gegenereerd, voldoen aan hun richtlijnen voor de community.
  2. Partnerbeleid. De partnerrichtlijnen voor het genereren van inkomsten zijn normaal gesproken van toepassing op je pagina en gaan over het gedrag van je pagina als geheel, waaronder regels voor de inhoud die je pagina maakt, hoe die inhoud wordt gedeeld en hoe je pagina online betalingen ontvangt en overmaakt.
  3. Inhoudbeleid. Deze richtlijnen zijn normaal gesproken van toepassing op inhoudsniveau. Ze gaan over de inhoud van elke individuele video of elk individueel bericht dat je pagina publiceert. Het Inhoudbeleid inzake het genereren van inkomsten bevat regels tegen gewelddadige, seksuele, criminele, expliciete of grove inhoud.

Wil je weten of jouw Facebookpagina geschikt is om geld te genereren?

Dit kan via de volgende stappen:

  1. Ga naar het gedeelte Facebook in Studio voor makers.

  2. Klik op Inkomsten genereren.

  3. Gebruik in het gedeelte Overzicht de paginakiezer bovenaan je scherm om de pagina’s te kiezen waarover je gegevens voor het genereren van inkomsten wilt bekijken.

 

Instagram creator studio

Hoe koppel je je Instagram account aan de Facebook creator studio? Hiervoor moet je een actief Instagram account en Facebook bedrijfspagina hebben. De pagina op Facebook hoeft overigens niet compleet te zijn en actief gebruikt te worden, maar dient puur voor de koppeling om de statistieken in te kunnen zien in de toekomst. Wel is het nodig dat jij als beheerder toegang hebt tot beide pagina’s, anders kun je de koppeling niet maken. Je Instagram account dient ingesteld te zijn als bedrijfs- of creatorprofiel. Wat het verschil is?

Instagram bedrijfsprofiel

Niet:

  • Afgeschermd privé account

Wel: 

  • Linkjes toevoegen aan je stories bij 10.000 volgers of meer
  • Toegang tot Facebook creator studio op de desktop
  • Instagram posts als advertentie inzetten
  • Statistieken inzien over je posts, stories en volgers

Instagram creator profiel

Niet:

  • Je profiel verbinden met andere apps, zoals planningtools etc.

Wel:

  • Toegang tot Instagram creator studio op de desktop.
  • Statistieken inzien over je posts, stories en volgers
  • Tag producten van merken in je posts.

Je accounts koppelen:

  1. Open de Facebook creator studio in je bedrijfspagina, ga je naar ‘Publicatietools’ bovenin de pagina. Vervolgens klik je in het menu aan de linkerzijde, onder ‘Hulpmiddelen’ op ‘Studio voor makers’ (of ‘Creator studio’ wanneer je Engelse instellingen hebt).
  2. Klik bovenin de blauwe balk op het Instagram icoon.
  3. Optie 1: Als je een Facebook pagina beheert die al is verbonden met het Instagram-account dat je in creator studio wilt gebruiken, klik dan om verbinding te maken met die pagina.

    Optie 2: Als je nog geen Facebook pagina beheert die is verbonden met een Instagram-account, klik je op “Verbinden met Instagram”. Volg vervolgens de instructies om in te loggen op de Instagram-account die je wilt verbinden.

    Optie 3: Als je een Facebook pagina beheert die is verbonden met een Instagram-account, maar een ander Instagram-account wilt gebruiken die je niet ziet, klik dan op “Een ander Instagram-account verbinden” en volg de instructies.

    Optie 4: Als je al meerdere Instagram-accounts hebt die al zijn verbonden met je Facebook-pagina of -pagina’s en ze willen beheren in Creator Studio, klik dan op “Doorgaan met verbonden accounts”.

  4. Deze verbinding geldt nu voor iedereen die een rol heeft op deze Facebook pagina en hoeven dus niet apart aan te melden voor deze mogelijkheid.
  5. Dat is het, je bent nu verbonden!

 

En dan nu over naar het deel waarin je Instagram kunt beheren binnen de Facebook creator studio. Hiervoor ga je in de startpagina naar het logo van Instagram, bovenin de blauwe balk:

Bericht maken

Linksbovenin vind je ook hier weer de optie om een bericht te maken. Je kunt hierbij kiezen uit een bericht voor je Instagramoverzicht of een video uploaden naar IGTV. Je kunt het bericht direct delen of inplannen voor later. En waar je bij externe planningapps er tegen aan liep dat je op het moment supreme zelf nog een handeling moest doen om je bericht te plaatsen op Instagram, hoeft dit via deze weg niet! Dit geldt ook voor IGTV video’s. Je kunt hier de titel, omschrijving en omslagfoto instellen, of je het in je Instagram tijdlijn en je Facebookpagina ook wil delen en direct plaatsen of inplannen voor later. Zo kun je jezelf dus een heleboel tijd besparen.

Inhoudsbibliotheek

Dit tabblad staat open zodra je het Instagram deel in creator studio opent. Hier vind je alle geplaatste berichten en kun je filteren op het soort bericht. Dus bijvoorbeeld alleen de carrousel berichten (meerdere foto’s in een post), maar ook je stories kun je hier bekijken. Wil je weten hoe je de statistieken voor je stories kunt begrijpen en toepassen in je strategie? Lees dan deze uitgebreide blog. Verder kun je hier natuurlijk ook weer een selectie maken in de periode en de status van je posts.

Statistieken

Hier kun je de statistieken op twee verschillende niveaus lezen. Activiteit geeft nu nog de laatste 7 dagen aan, maar ik denk dat dit later dit jaar wel verder uitgebreid zal worden. Daarnaast kun je op doelgroep selecteren en zien hoeveel volgers je hebt, hoeveel daarvan man en vrouw zijn en hoe het geslacht zich verhoudt tot de leeftijdscategorie.

Ook laat dit overzicht je zien wanneer je volgers online zijn. Zowel de dagen en de uren wanneer ze het meest actief zijn.

Tenslotte kun je de regio en landen nog bekijken waar je doelgroep zich bevindt.

Instagramaccounts

Hier vind je een overzicht van de accounts die je hebt gekoppeld met Facebook creator studio en kun je eventueel nieuwe accounts toevoegen. Achter elk account vind je het recente aantal volgers.

 

Dit artikel zal worden geupdate wanneer er ontwikkelingen zijn vanuit Facebook. Volg voor de meest recente social media features de stories in mijn Instagram account.

X