Jouw ultieme Instagram cheatsheet

Om Instagram optimaal te gebruiken, is het begrijpen van de statistieken een must. Eerder legde ik al uit hoe je de statistieken van je stories in je voordeel kunt gebruiken. In deze blog vertel ik je alles over de statistieken van de berichten in feed. Dit is jouw ultieme Instagram checklist!

Hoe kun je je statistieken inzien

Kijk jij wel eens in de statistieken op Instagram? Dit kun je inzien wanneer je je account hebt gekoppeld aan een Facebook pagina. En daar hoef je geen actieve en uitgebreide Facebook pagina voor te hebben. Houd er wel rekening mee dat dit even tijd nodig heeft om data te verzamelen, wanneer je het vandaag koppelt. Kijk dan na een week twee eens naar de inzichten in je statistieken, zoals ik hieronder uitleg. Statistieken kunnen soms was afschrikken, want er staat zoveel informatie in. Maar wat nou als je heel eenvoudig start met het bekijken van 3 soorten informatie?

Wanneer is je publiek online?⠀

Om je statistieken in te zien klik op je profielpagina op de 3 horizontale streepjes en vervolgens klik je op statistieken. Hierna klik je in het derde tabblad  en zie je ‘Doelgroep’ staan.
⠀⠀
Wanneer je helemaal naar onderen scrollt, zie je bij ‘volgers’ de dagen en uren staan. Hiermee kun je per dag of per week zien wanneer je publiek het meeste online is. Als je op de blauwe staafjes klikt, verschijnen er aantallen boven. ⠀
⠀⠀
Op die manier kun je inspelen op de tijden en dagen dat jouw volgers het meeste online zijn, zodat jouw posts en stories het beste gezien worden.⠀
⠀⠀
En weet je wat enorm kan helpen? Ga een half uurtje voordat je post online komt, zelf reageren op de accounts die jij volgt. Want hoe meer interactie andere accounts met jou hebben, hoe hoger jouw volgende post in hun tijdlijn komt wanneer je vlak daarna post. Lees hierover ook de post over het algoritme van Instagram.

Tabblad Inhoud⠀

In deze sectie kun je zowel de prestaties van je stories, als die van je berichten in je feed bekijken. Ik licht hieronder de berichten er uit.
⠀⠀
Klik op ‘alles weergeven’ naast ‘berichten in overzicht’. Nu kun je alle blauwe variabelen in de tekst erboven veranderen. Hier kun je dus mee gaan spelen om verschillende prestaties te bekijken.

Laten we het eerste blauwe woord wijzigen in ‘foto’s’. Wanneer je hierop klikt, krijg je al keuze uit de 3 variabelen. Stel nu eens ‘foto’s’ + ‘reacties’ + ‘3 maanden’ in. Wanneer je op ‘toepassen’ klikt, rolt het resultaat er uit.
⠀⠀
Je ziet nu op volgorde de foto’s met de meeste reacties tot de foto’s in de afgelopen 3 maanden met de minste reacties. Het cijfer op de foto staat voor het aantal reacties. Dat is inclusief de reacties die jij hebt geplaatst wanneer iemand wat schreef onder je foto.
⠀⠀
Bekijk de eerste 6 posts nu eens. De onderwerpen die je onder deze foto’s deelde, zijn blijkbaar onderwerpen waar jouw volgers ook iets van vinden. En dat is jouw sleutel naar de content waar je meer over gaat schrijven. Want dit is wat ze interessant vinden.
⠀⠀
Gebruik een andere invalshoek om hetzelfde onderwerp een tijdje later nog eens te belichten. Zo kun je dus je statistieken inzetten om input te krijgen voor content!

Jouw ultieme Instagram cheatsheetStatistieken per post

Onder elke post staat ‘Statistieken bekijken’, we kijken nu dus niet in het tabblad statistieken, maar in de posts op je tijdlijn. Wanneer je hier op klikt zie je eerst een beknopte versie. Swipe je naar boven, dan zie je meer gedetailleerde gegevens.
⠀⠀
Niet alleen het aantal likes en reacties zie je hier, maar ook hoe vaak de post is gedeeld of opgeslagen. En dat is interessante informatie, omdat het je vertelt of je volgers je post boeiend genoeg vonden om bewaren voor later of met anderen te delen.

Hier zie je hier ook hoeveel nieuwe mensen de post heeft bereikt en hóé! Je kunt bijvoorbeeld zien of hashtags een aanleiding zijn om jouw post te bekijken. Want je kan op Instagram hashtags volgen en dan kom je in de tijdlijn langs bij een nieuw publiek. ⠀⠀
⠀⠀
Is het aantal laag bij ‘bereik via hashtags’, dan is dat een duidelijk teken dat je die tactiek kunt verbeteren. Hier zal ik je in een andere blog meer over vertellen!
⠀⠀

X