Instagram voor bedrijven: Jouw routeplanner

Instagram blijft in populariteit groeien. En dat is dus interessant voor bedrijven. Het snelste van alle social media die we de afgelopen jaren kenden, TikTok niet meegerekend, want die streeft werkelijk alle social media in razend tempo voorbij. Met maar liefst 14% groeide het aantal gebruikers in Nederland, van 4,9 miljoen in 2019 naar 5,6 miljoen in 2020. En ook in het dagelijkse gebruik is Instagram enorm aan het groeien ten opzichte van vorig jaar. Met maar liefst 29% is het dagelijkse gebruik op Instagram toegenomen in vergelijking met 2019.

Wanneer je gaat kijken naar de voorkeur binnen leeftijdscategorieën (wat dus voor jou als bedrijf van belang is wanneer je kijkt naar je doelgroep), dan valt op dat met name de 15-19 jarigen het meeste naar dit medium trekken. Vanaf 20 jaar en ouder heeft Facebook altijd de meeste voorkeur. Maar een sidenote hierbij is wel dat de groei van het gebruik onder jongeren afneemt in de afgelopen jaren. Zij trekken momenteel onder andere naar TikTok. Volgens Instagram bezoeken gebruikers elke dag minimaal 1 bedrijfsprofiel. En 1/3 van de meest bekeken stories komt van bedrijven. Interessante cijfers als je jouw bedrijf meer online zichtbaarheid wil geven.

Instagram bedrijfsaccount aanmaken

Met een bedrijfsaccount heb je de mogelijkheid om te adverteren en, het belangrijkste, inzicht te krijgen in je statistieken. Hoe maak je een bedrijfsaccount aan op Instagram? Dat gaat eenvoudig:

Een nieuw bedrijfsaccount:

  1. Tik op Registreren, voer je e-mailadres in en tik op Volgende of tik op Aanmelden met Facebook om je te registreren met je Facebook-account.
  2. Ga in de app naar de instellingen en blader omlaag naar Overschakelen naar bedrijfsaccount. Wanneer je een bedrijfsaccount hebt, kun je belangrijke bedrijfsinformatie toevoegen, zoals de openingstijden, het adres of een telefoonnummer.

Een bestaand account omzetten naar bedrijfsaccount:

  1. Ga naar je profiel en tik rechtsboven op .
  2. Tik op Instellingen.
  3. Tik op Account.
  4. Tik op Overschakelen naar professioneel account.
  5. Tik op Bedrijf.
  6. Als je wilt, kun je de stappen volgen om je professionele account te koppelen aan een Facebook-pagina die is gekoppeld aan je bedrijf. Deze stap is optioneel en maakt het eenvoudiger om gebruik te maken van de functies die beschikbaar zijn voor bedrijven in de Facebook-familie van apps. Op dit moment kun je slechts één Facebook-pagina koppelen aan je professionele account.
  7. Voeg informatie toe, zoals de categorie van je bedrijf en je contactgegevens.
  8. Tik op Klaar.

 

Instagram koppelen aan Facebookpagina

Door je Instagram account aan je Facebook te koppelen kun je die twee kanalen combineren. Zo kun je berichten eenvoudig op beide  kanalen delen (wat ik overigens niet klakkeloos zou overnemen, want ieder platform heeft haar eigen publiek en doeleinde) én je kunt hiermee toegang krijgen tot de Facebook Creater Studio. Daarover zo meteen meer.

Hoe koppel je je Instagram account aan de Facebook creator studio? Hiervoor moet je een actief Instagram account en Facebook bedrijfspagina hebben. De pagina op Facebook hoeft overigens niet compleet te zijn en actief gebruikt te worden, maar dient puur voor de koppeling om de statistieken in te kunnen zien in de toekomst. Wel is het nodig dat jij als beheerder toegang hebt tot beide pagina’s, anders kun je de koppeling niet maken. Je Instagram account dient ingesteld te zijn als bedrijfs- of creatorprofiel. Wat het verschil is?

Instagram bedrijfsprofiel

Niet:

  • Afgeschermd privé account

Wel: 

  • Linkjes toevoegen aan je stories bij 10.000 volgers of meer
  • Toegang tot Facebook creator studio op de desktop
  • Instagram posts als advertentie inzetten
  • Statistieken inzien over je posts, stories en volgers

Instagram creator profiel

Niet:

  • Je profiel verbinden met andere apps, zoals planningtools etc.

Wel:

  • Toegang tot Instagram creator studio op de desktop.
  • Statistieken inzien over je posts, stories en volgers
  • Tag producten van merken in je posts.

Zo koppel je een Instagram account aan je Facebookpagina:

  1. Ga naar je profiel en tik op .
  2. Tik op Instellingen.
  3. Tik op Account en vervolgens op Gekoppelde accounts.
  4. Tik op Facebook en voer je aanmeldgegevens voor Facebook in en kies de bedrijfspagina van jouw bedrijf.

Bio bedrijf schrijven

In je Instagram biografie (Instagram bio) kun je in maximaal 150 tekens bezoekers vertellen wat jouw bedrijf doet en  verwijzen naar een link. Hier staat ook je profielfoto, de categorie waarbinnen jouw bedrijf valt, je contactgegevens en bedrijfsnaam. Bedenk op welke termen (keywords) mensen en bedrijven zoeken naar iemand in jouw vakgebied en verwerk deze woorden in je accountnaam en titel. Zet de keywords in je titel. De naam van je Instagram kanaal én de titel zijn de enige twee velden die vindbaar zijn in de zoekresultaten van Instagram. Zoals je hieronder ziet is de accountnaam de naam van Katja zelf en de titel is wat ze doet ‘Innerlijk Leiderschapscoach‘.

Profielnaam en titel Instagram

Contactinformatie

Zorg dat je contactinformatie actueel is, dus het correcte mailadres, adres van je kantoor of winkel en je telefoonnummer waarop je te bereiken bent. Alhoewel de meeste mensen tegenwoordig via Direct Message contact op zullen nemen, kan het geen kwaad om in ieder geval alles up-to-date te hebben.

Eigen bedrijfshashtag

Om makkelijk berichten te kunnen terugvinden en delen die betrekking hebben op jouw bedrijf kun je een eigen hashtag in het leven roepen. Check op Instagram of deze al in gebruik is en vermeld hem in je profiel, eventueel met de mededeling dat je content van anderen met die hashtag deelt in je story.

Klikbare link

Je hebt de mogelijkheid om 1 klikbare link in je profiel te zetten. Tot nu toe is het nog steeds niet mogelijk om klikbare links in je berichten te zetten, dus denk goed na over welke link je vermeld. Je kunt hier kiezen voor je website, maar het is slimmer om een link naar een pagina met meerdere linkjes te plaatsen. Dit kan door middel van een gratis site zoals Linktr.ee, maar je kunt dit ook met een pagina op je eigen website doen, waar je de actuele linkjes op vermeld. Op die manier kun je in je berichten verwijzen naar een blog via de #linkinbio zoals je wellicht al eens hebt langs zien komen. Dat is dus wat ze daar mee bedoelen.

Maar die link kun je ook als trigger gebruiken om bezoekers iets te laten downloaden bijvoorbeeld, de welbekende freebie. Hiermee kun je bijvoorbeeld nieuwe nieuwsbriefleden werven (uiteraard wel voor akkoord laten aanvinken bij de download i.v.m. de AVG).

Instagram voor bedrijven Facebook creator studio

Facebook Creator Studio

Deze tool in Facebook geeft je een aantal mooie functionaliteiten, waaronder het automatisch inplannen van  Instagram posts. Facebook is namelijk eigenaar van Whatsapp én Instagram.

Waar vind je Facebook creator studio

Wanneer je een bedrijfspagina hebt op Facebook, open je die op je desktop en ga je naar ‘Publicatietools’ bovenin de pagina. Vervolgens klik je in het menu aan de linkerzijde, onder ‘Hulpmiddelen’ op ‘Studio voor makers’ (of ‘Creator Studio’ wanneer je Engelse instellingen hebt).

Bericht maken in Facebook Creator Studio

Linksbovenin vind je de optie om een bericht te maken. Je kunt hierbij kiezen uit een bericht voor je Instagramoverzicht of een video uploaden naar IGTV. Je kunt het bericht direct delen of inplannen voor later. En waar je bij externe planningapps er tegen aan liep dat je op het moment suprême zelf nog een handeling moest doen om je bericht te plaatsen op Instagram, hoeft dit via deze weg niet! Dit geldt ook voor IGTV video’s. Je kunt hier de titel, omschrijving en omslagfoto instellen, of je het in je Instagram tijdlijn en je Facebookpagina ook wil delen en direct plaatsen of inplannen voor later. Zo kun je jezelf dus een heleboel tijd besparen.

Alles leren over Facebook Creator Studio? Lees dan mijn blog ‘Jouw wegwijzer in Facebook Creator Studio‘.

Algoritme

Instagram vertrouwt op machine learning op basis van je gedrag in het verleden om een ​​unieke feed voor iedereen te creëren. Zelfs als je exact dezelfde accounts volgt als iemand anders, zal jouw tijdlijn uniek zijn, een gepersonaliseerde feed, op basis van jouw interactie met de accounts die je volgt.

Er zijn drie hoofdfactoren die binnen Instagram bepalen wat je in jouw tijdlijn ziet:

Interesse

Dit geeft aan dat Instagram voorspelt hoe leuk je een ​​bericht zult gaan vinden, met een hogere rangorde voor wat voor jou belangrijk is, bepaald door jouw gedrag uit het verleden met vergelijkbare inhoud. Instagram maakt namelijk gebruik van analyses die de inhoud van het bericht scant. Dit betekent dat ze kunnen zien of er bijvoorbeeld een hond in het bos of een vrouw op het strand op de foto staat. Een mooie manier om te zien waar jouw interesse ligt volgens Instagram is door de ‘explore’ pagina te bekijken. Die vind je door onderin op het vergrootglas te klikken. De soorten foto’s en video’s die je daar ziet, is volgens het platform een indicatie van jouw meest bekeken categorieën.

Actualiteit

Hoe recenter het bericht is gedeeld, hoe hoger het in de tijdlijn zal verschijnen.

Relatie

Hoeveel contact heb je met het account die een bericht heeft gedeeld, met een hogere rangorde voor accounts met wie je in het verleden veel interactie hebt gehad op Instagram. Interactie is bijvoorbeeld het geven van reactie te geven op een bericht of getagd worden in foto’s.

Drie extra signalen die de volgorde beïnvloeden

Frequentie

Hoe vaak open je Instagram, want het platform probeert je de beste berichten sinds je laatste bezoek te tonen.

Volgend

Wanneer je veel accounts volgt, kiest Instagram uit een breder scala aan accounts, zodat je misschien minder specifieke accounts ziet.

Gebruik

Hoe lang breng je op Instagram door, want dit bepaalt of je alleen de beste berichten ziet tijdens korte sessies, of dat het dieper in het aanbod van berichten graaft als je meer tijd besteedt aan scrollen op het platform.

Meer leren over het algoritme? Lees ‘Ga mee in het algoritme van Instagram‘ voor alle ins en outs.

 

Geschikte content voor bedrijven op Instagram

Zoals ik al eerder benoemde heeft ieder social media platform haar eigen doelgroep en gaat de bezoeker met een andere mindset rond scollen. Op Facebook is dit bijvoorbeeld vooral om op de hoogte te blijven van berichten van familie en vrienden. En gericht zoeken naar updates in groepen waar iemand bij aangesloten is. Instagram is veel visueler ingesteld. Hier draait het om kwalitatief goede foto’s, of in ieder geval afbeeldingen die een emotie oproepen. Het volledig (over)bewerkte neppe leventje van influencers is gelukkig al een stuk minder geworden. Puur en onbewerkt is nu het credo.

Niet te veel sales

En dat houdt dus ook in, niet te zakelijk en te veel verkoop in je berichten. Echte foto’s van jezelf als ondernemer scoren veruit het beste op dit platform. En het is uitermate geschikt om je mening te ventileren over zaken. Hou het wel netjes en ga geen mensen afzeiken uiteraard. Maar oprechte berichten, waarin je een kant van jezelf laat zien die je volgers wellicht nog niet kennen, doen het erg goed. En dat hoeft écht niet altijd betrekking te hebben op je bedrijf. Je volgers vinden het fijn om jou als mens te leren kennen. Dat zorgt namelijk voor een oprechte connectie, wanneer je volgers zien dat je overeenkomsten hebt met hen. Zo deelde ik eens een bericht over wat muziek voor mij betekent en dat ik van de raarste nummers vol kan schieten. Dit bracht heel veel herkenning bij mensen en dan komen de gesprekken in de comments op gang.

 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Muziek is altijd onwijs belangrijk geweest in mijn leven. Zo diep verbonden met emoties, de verwerking en herinnering aan plekken, mensen en gebeurtenissen. Ik deelde al eens dat ik tijdens een roadtrip om de Baltische zee zat te janken op ‘Dropkick Murphys – The State of Massachusetts’, omdat het me deed denken aan de good ol’ times tijdens onze roadtrip door de UK en we dit nummer veel draaiden. Ik werd smakelijk uitgelachen en elke keer als dit nummer voorbij komt pest Nick me er nog mee en ik lach er net zo hard om 😉 Ik kan mijn emoties kwijt en verwerken in muziek. Het luisteren, maar vooral ook door te dansen. Er is weinig muziek waarbij ik stil kan zitten…de beat gaat automatisch door mijn lijf en een hand, voet of hoofd gaat bewegen…zo loop ik ook automatisch op de maat in winkelstraten waar muziek uit winkels komt. Sinds ik meer in verbinding sta met mijn gevoel huil ik ook veel sneller van muziek. Het S&M Metallica concert…pff tranen met tuiten…maar ook een rauw randje in iemands stem of een tekst die binnenkomt. Toen ik 15/16 was maakte ik al valse ID’s om de lokale discotheek in te kunnen. Uren dansen op R&B, waar ik mijn hart en ziel in legde. Een met het ritme, het liefst alleen in mijn eigen wereld op het podium, maar een leuke man met ritmegevoel was zeker welkom 😉 Ik ben zelfs even danseres geweest op hardstyle feesten. Als er maar emotie en een climax in muziek zit, I’m your girl. En dat geldt nog steeds. Ik heb de afgelopen jaren nauwelijks uit geweest, door de medicatie en mijn belabberde gezondheid en ik mis het dansen. Nu het weer wat beter gaat, pak ik dat dit jaar weer op! Afgelopen jaar al even een uurtje uit mn dak gegaan op Partysquad tijdens Pop on top op de Cauberg. Oldskool stampen en hakken, love it! Dit jaar zijn de tickets voor het Free your mind festival al in de pocket en er volgt meer. Mijn muzieksmaak is heel breed, van Nederlandse hiphop tot metal. Wat betekent muziek voor jou? #muziek #music #concert #live #feest #dj #livemuziek #dans #band #talent #festival #zingen #radio #livemusic #optreden #nederland #uitgaan #gitaar #dansen #entertainment #cultuur #hiphop #zang #singersongwriter #feestje

Een bericht gedeeld door Yvonne ~ Klanten zonder sales (@virtualsidekickyvonne) op


⠀⠀

Hashtags

#Even #voor #de #duidelijkheid ⬅️ dit is dus geen efficiënt gebruik van hashtags ⚠️ stop daar NU mee! Zorg dus dat je hashtags met je onderwerp in je post te maken hebben. Heb je echt geen idee, kijk dan eens naar wat andere kanalen in jouw niche gebruiken. Wanneer je bijvoorbeeld in de #yoga business zit, zoek deze hashtag eens op in Instagram. Je zult bovenaan de resultaten zien welke gerelateerde hashtags er ook gebruikt worden.
⠀⠀
Kies hierbij een combinatie van hashtags die veel en minder vaak worden gebruikt. Die aantallen zie je wanneer je zoekt op een hashtag. Een medewerker van Instagram raadde hierbij aan om de ‘Starbucks-methode’ toe te passen. Oftewel hashtags in 4 groepen verdelen: <25.000, <50.000, <100.000, <1.000000. Wees zo specifiek mogelijk met hashtags. Maar check of de hashtag al bestaat, want anders schiet je je doel voorbij. ⠀⠀
⠀⠀
Volg de meest relevante hashtags in jouw vakgebied om gesprekken aan te gaan met anderen die dit ook gebruiken, want op die manier komen berichten met die hashtags in jouw tijdlijn langs.
Gebruik hoofdletters bij een nieuw woord, wanneer je een hashtag van een korte slogan maakt. Zo is er jaren terug #susanalbumparty gecreëerd. Die hoofdletters waren verrekte handig geweest of hier niet een compleet andere party van te maken.
⠀⠀
Het meeste effect wordt bereikt wanneer je de hashtags ín de post zet, in plaats van eronder, is uit onderzoek gebleken. Gebruik tussen de 9-25 hashtags (je kunt max 30 stuks kwijt) per bericht voor het beste resultaat. Om niet elke keer hashtags te hoeven verzinnen, kun je in de notitie app op je telefoon een lijstje maken met relevante hashtags per onderwerp in jouw niche. Zo hoef je alleen maar te kopiëren/plakken. Check je statistieken soms om te zien via hoeveel van de hashtags er mensen op je post kwamen en maak de ideale combinatie. Dit vind je onder je bericht, wanneer je op de blauwe tekst ‘Statistieken weergeven’ klikt en naar beneden scrollt. Hier zie je ‘Via hashtags’ hoeveel mensen jouw post hebben gevonden via een of meerdere hashtags bij die post.

 

In een volgende post ga ik verder in op andere onderdelen van Instagram, zoals het lezen van je statistieken, IGTV, stories, hoe je highlights instelt en slim gebruik van Direct Message.

 

X