Hoe mijn post op LinkedIn vertienvoudigde in views

Een aantal weken geleden deelde ik op mijn LinkedIn profiel een artikel van Nu.nl over netwerken. Ik vertelde dat ik in het verleden ook laagdrempelige netwerk events voor vrouwelijke ondernemers heb georganiseerd, omdat ik de doorsnee netwerkborrel te gemaakt vind. Daarnaast gaf ik aan hoe ik omga met connectie verzoeken zonder persoonlijk bericht op LinkedIn. Genoeg inhoud waar mensen iets van kunnen vinden.

Een week later zag ik ‘s ochtends in mijn meldingen dat dit bericht door LinkedIn gepusht was in hun nieuwsfeed. En deze melding kregen mijn connecties ook! Van 6 comments ging ik naar 85 en van 1.000 views vertienvoudige het naar ruim 10.000 views.

Meningen

Heerlijk om met mensen over dit soort zaken in gesprek te gaan en de verschillende meningen te horen. Natuurlijk zijn er ook mensen die (redelijk irritant) hun eigen artikel drie keer promoten in de comments, met een copy paste van hun eigen tekst, zonder enige persoonlijke toevoeging op degene die een comment gaf. Wanneer dit meerwaarde heeft, geen enkel probleem.

Wat opvalt is dat veel mensen het onfatsoenlijk vinden wanneer er geen persoonlijk bericht wordt toegevoegd aan een connectie verzoek. Het is alsof je een kaartje in iemands hand geeft en wegrent zonder je voor te stellen en te zeggen waarom je naar diegene toe bent gekomen. In mijn LinkedIn workshops adviseer ik dan ook altijd om te vertellen waarom je diegene benadert. Het is dé ideale manier om het gesprek aan te gaan, warme connecties op te bouwen die jou als persoon onthouden en wellicht aan je denken als er iemand op hun pad komt die jouw expertise nodig heeft. Of zijzelf natuurlijk.

Ballotage commissie

Zo vertelden mensen ook dat ze een netwerk club hadden met een ballotage commissie, waar potentiële leden meerdere keren op gesprek moeten komen voor ze überhaupt toegelaten worden (“kijken of het van beide kanten vruchtbaar kan zijn, of er synergie kan ontstaan en geen illusionaire verwachtingen.“). Gaat mij persoonlijk een stapje te ver, maar ik snap dat er soms een kwaliteitskader aangehouden dient te worden. De vrouwelijke editie hiervan sla ik dus dan ook even over 😉

Erinn Leeuw gaf de volgende omschrijving van de wijze waarop zij tegen netwerken aankijkt en ik vind het treffend en mooi gevonden:

Het soort mensen dat daar rondloopt, word ik over het algemeen niet blij van. Meestal krijg ik gelijk een sales pitch om mijn oren en worden de stappen kennismaken – relatie en vertrouwen opbouwen volledig over geslagen. Dan ben ik al vertrokken. 

 

Met clubs als BNI (ben zelf een half jaar lid geweest van een chapter) heb ik heel weinig. Voelt voor mij meer als onderling omzet naar elkaar schuiven (ik neem jou dienst af en jij die van mij) dan dat het concrete omzet oplevert. Ik vergelijk het met verjaardagen in de familie. De jongeren vragen vaak geld en de bankbiljetten circuleren letterlijk op de verjaardagen heen en weer tussen de familie. 

Je suf netwerken

Ik zag dat er mensen zijn die zelfs lid zijn van meerdere netwerk clubs, soms zelfs vier tegelijk. Mijn gedachten dwalen dan gelijk af…hoeveel per maand is zo’n persoon daar dan aan kwijt? En wat zou het concreet opleveren in verhouding tot de tijd- en financiële investering die deze persoon doet?

Maar veelal vinden mensen de combinatie tussen online netwerken (op LinkedIn, Facebookgoepen of Instagram) en offline ondernemers ontmoeten toch het prettigste.

Vragen stellen

Een aantal mensen vroegen welke vraag ik dan stel, wanneer ik een verzoek in mijn LinkedIn inbox krijg met een leeg connectie verzoek. Ik stuur ze een bericht met de vraag hoe ze op mijn profiel zijn gekomen. Ik vind het antwoord, als er al een antwoord komt, veelzeggend.

Ik kom om in dooddoeners als ‘We hebben veel gedeelde connecties en wie weet kunnen we in de toekomst iets voor elkaar betekenen‘. Wat eigenlijk vaak betekent: Stuur mij klanten, want ik heb moeite om ze te vinden. En dat is prima, ik help je graag waar ik kan. Zo stuurde een student mij een hele specifieke vraag naar aanleiding van bovenstaande post. Hij gaat in het bankwezen werken, had moeite om open netwerk clubs te vinden waar hij als student binnen kan komen en wil op LinkedIn zijn waardevolle connecties in zijn branche verhogen. Voor zo’n vraag ga ik zitten om hem een waardevol antwoord te geven waar hij gelijk mee aan de slag kan.

Ik zou zo graag dat we echte gesprekken aan gaan. Bekijk het profiel en de website van diegene met wie je wil connecten. Stel vragen, goh ik zie dat je nog maar net begonnen bent als ondernemer. Wat bracht je er toe? Of hoe bevalt het? Het is zo’n kleine moeite om oprechte interesse in mensen te tonen en zo een band op te bouwen. Een gemiste kans!

Wat kun je meenemen uit dit voorbeeld?

Je hebt er in principe geen invloed op of en wanneer LinkedIn jouw post pusht in hun nieuws feed. Maar een aantal zaken kun je uit bovenstaand voorbeeld meenemen:

  • Gebruik relevante hashtags, passend bij het bericht
  • Spring in op actuele nieuwsberichten
  • Wees actief, post regelmatig
  • Deel je mening, dan zullen anderen dit ook graag met je delen

 

Wil je meer van dit soort praktische tips en tools hoe je LinkedIn zo efficiënt mogelijk inzet voor jouw bedrijf? Bekijk dan de online workshop LinkedIn voor ondernemers. Lekker in je eigen tempo en omgeving aan de slag en je mag ten alle tijden contact met me opnemen voor vragen!

X