Hoe maak ik een Facebookgroep

In de post die ik eerder plaatste over Facebook pagina’s en het organische bereik wat steeds minder wordt, noemde ik ook het opzetten van een Facebookgroep als alternatief. Hoe je een groep aanmaakt en waar je daarbij op moet letten, leg ik hieronder aan je uit.

Inhoud:

  • De verschillen
  • Privacy opties
  • Welke optie kies je
  • Een groep maken

De verschillen

Er zijn een aantal verschillen tussen een bedrijfspagina op Facebook en een Facebookgroep:

Facebookpagina

Een Facebookpagina is openbaar, zet je op vanuit je merk/bedrijf, kan iedereen aanmaken en verbindt mensen aan zich doordat iemand de pagina liked. De berichten op deze openbare pagina kunnen door iedereen worden gezien en gedeeld. Je kunt advertenties (gesponsorde berichten) kopen en zo je pagina breder promoten. Wanneer iemand uit jouw vriendenlijst reageert op een bedrijfspagina, dan kan het voorkomen dat jij dit in jouw tijdlijn terugziet. Ondanks dat je die bedrijfspagina zelf niet volgt. Dit organische bereik is echter sinds 2018 al flink aan het teruglopen en Facebook heeft de focus meer verlegd naar groepen, vertelden ze tijdens de jaarlijkse F8 conferentie in april 2019.

Facebookgroep

Een Facebookgroep kan openbaar, besloten of geheim zijn en zet je op vanuit je merk/bedrijf. Je kunt deze koppelen aan je bedrijfspagina. Mensen kunnen bij Facebookgroepen lid worden en als eigenaar van deze groep heb je de mogelijkheid om aanmelders maximaal 3 vragen voor te leggen bij het aanvragen van hun lidmaatschap. Dit kan enorm waardevol zijn, wanneer je de juiste vragen stelt. Zo kun je bijvoorbeeld monitoren uit welke regio de leden komen, wat hun grootste struggle is binnen jouw expertise, etc. Wanneer je groep openbaar is, dan kan het voorkomen dat hun reactie op een groepsbericht wordt gedeeld in de tijdlijn van hun vrienden. Bij een besloten of een geheime groep is dit niet het geval. Het is mogelijk om in te stellen of leden van de groep zelf berichten mogen delen. Hier kun je ook instellen dat jij deze berichten eerst moet goedkeuren, voordat het openbaar te zien is in de groep. De meeste groepen hebben hun eigen huisregels opgesteld in een document. Of bericht die in het eerste bericht bovenaan de pagina is vastgemaakt. Ook is een korte omschrijving van wat mensen kunnen verwachten in deze groep van belang om mensen nieuwsgierig te maken.

PRIVACY OPTIES

Privacy opties

Zoals eerder genoemd zijn er 3 privacy opties waar je uit kunt kiezen bij het opstellen van een Facebookgroep:

Openbaar: Openbaar en zichtbaar in de zoekfunctie. Dit betekent dat alle op Facebook kunnen zien wie er lid zijn van deze groep en wie er berichten en opmerkingen heeft geplaatst.

Besloten: Privé en zichtbaar in de zoekfunctie. Dit betekent dat alleen de leden kunnen zien wie er lid zijn van deze groep en wie er berichten en opmerkingen heeft geplaatst.

Geheim: Privé en verborgen in de zoekfunctie. Dit betekent dat alleen de leden kunnen zien wie er lid zijn van deze groep en wie er berichten en opmerkingen heeft geplaatst.

Welke optie kies je

Wanneer is welke groepsvorm het meest geschikt?

Openbare groep

Bij een openbare groep wil je zoveel mogelijk openheid geven en wordt er geen persoonlijke of gevoelige informatie in de groep besproken en gedeeld. Het is prettig dat leden makkelijk de inhoud van je pagina kunnen delen, zodat jouw naamsbekendheid sneller kan groeien onder meer mensen. Iedereen kan lid worden, omdat er geen (streng) aanmeldingsbeleid is. Hierdoor is er dus weinig grip op en loop je het risico dat er leden zijn die alleen lid worden om hun eigen bedrijfsactiviteiten te promoten in jouw doelgroep.

Besloten groep

Bij een besloten groep is er meer afgeschermd voor mensen die nog geen lid zijn. Alleen de omschrijving van wat men kan verwachten van deze groep is zichtbaar (en daarom dus extra belangrijk om leden aan te trekken!). Ze kunnen dus zonder lidmaatschap niet zien wie er in de groep zitten en wat er is geplaatst. Dit is erg fijn wanneer je een zekere vorm van bescherming wil bieden aan wat je met je leden in deze groep bespreekt. Hierdoor voelen de leden zich over het algemeen veiliger om zich uit te spreken. Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen zoals burn-out klachten. Of sollicitatie tips voor mensen die nog in loondienst zijn en niet willen dat hun werkgever ziet dat ze zoekende zijn. De groep wordt dus wel gevonden in de zoekresultaten, maar de inhoud van de pagina is niet zichtbaar voor niet-leden.

Geheime groep

Een geheime Facebookgroep is niet zichtbaar in de zoekresultaten op Facebook. Je kunt alleen lid worden door een mailadres van iemand in te vullen door de beheerder van de groep. Als beheerder kun je wel je vrienden op Facebook uitnodigen. Verder werkt de groep hetzelfde als een besloten groep. Deze vorm is vooral geschikt voor zaken die erg persoonlijk zijn. Bijvoorbeeld mensen die suïcidaal zijn of in relatietherapie zitten. Is deze vorm voor jouw bedrijf niet echt nodig en wil je graag groeien in het aantal leden, dan kun je beter een van de eerder genoemde vormen kiezen.

Een groep maken

  1. Klik rechtsboven in Facebook op Maken en selecteer Groep.
  2. Voer je groepsnaam in, voeg groepsleden toe en kies vervolgens de privacyoptie voor je groep.
  3. Klik op Maken.
X