Haal meer uit je stories op Instagram met deze tips

Heb je wel eens naar de statistieken van je Instagram stories gekeken? Je kunt hier, net als je posts, zien wat de interactie was. Waar je dit vindt? Klik, wanneer je op je profielpagina staat, rechtsboven op de 3 horizontale streepjes. 
Klik op ‘statistieken’ en klik vervolgens op ‘alles weergeven’ naast ‘Verhalen’ op de eerste pagina die opent. Hier kun je links bovenin een selectie maken in de tijd en de opties die ik hieronder verder toe zal lichten.
Nu zijn de statistieken alleen nog inzichtelijk tot 14 dagen terug, maar ik verwacht dat dit nog wel verder opgerekt gaat worden. Met onderstaande uitleg van de verschillende inzichten uit de statistieken van je stories op Instagram, kun je zien wat jouw volgers interessant vinden. Hierop kun je meer stories baseren voor de toekomst, zodat mensen vaker en langer op jouw account blijven hangen.  Dus haal meer uit jouw Instagram stories met onderstaande uitleg.

 

stories instagram statistieken

Antwoorden

In dit tabblad selecteert Instagram, van laag naar hoog, hoeveel mensen op jouw story hebben gereageerd. Dus van hoeveel mensen heb je een reactie per story in je DM (Direct Message) gehad. Hierbij kun je zelf gaan kijken waar de story met de meeste reacties over ging en wat het triggert bij mensen om hier op te reageren. Is het een persoonlijke foto geweest of heb je bijvoorbeeld een poll uitgezet? Laat de antwoorden op een story of een poll dan ook niet verloren gaan. Dit kan hele waardevolle input zijn voor je bedrijf. De uitslag van de poll, mits je vragen stelt waar jij met je bedrijf iets mee kan, zou weer een aanleiding kunnen zijn om een nieuwe blog te schrijven of in ieder geval het gesprek aan te gaan met degene die de moeite heeft gedaan om te reageren. Wie weet rolt hier een nieuwe klant of mooie vriendschap uit!

Bereik en Weergaven

In het Bereik overzicht worden het aantal accounts geteld die jouw story hebben bekeken. Maar in Weergaven kun je zien hoe vaak mensen jouw story hebben bekeken. Hierin wordt dus ook meegeteld dat 1 account jouw story misschien wel 3 keer kijkt. De Weergaven zullen dus altijd gelijk óf groter zijn dan het Bereik. Leuk om eens naar te kijken. Zitten er grote verschillen onderling in? Dan is die story dus blijkbaar interessant genoeg om vaker te bekijken voor mensen.

 

Deelacties

Met Delen kun je zien of mensen je story de moeite waard vonden om hem te delen. Maar bedenkt dat dit alleen kan wanneer iemand getagd is in een story. En taggen moet je echt alleen doen als het meerwaarde voor die persoon heeft, want niks is zo irritant als random in een story (of post) getagd worden om te spammen. Dus mak je bijvoorbeeld een mooie quote waarvan je weet dat er een aantal business buddies van je zijn die dit op hun lijf geschreven is, tag ze dan. En verstop die tags dan vervolgens door ze iets kleiner te maken en achter een leuk GIFje te plakken bijvoorbeeld.

 

Klikken op link

Een link toevoegen in je story is vooralsnog alleen beschikbaar voor accounts met meer dan 10.000 volgers. Maar er is wel een andere optie om dit te doen. Zo kun je een post van  jezelf (of een ander) in je story delen door op het pijltje onder de post te klikken. Wanneer mensen in jouw story op het plaatje klikken (zet er even een leuk GIFje bij dat het plaatje klikbaar is, dat helpt enorm), dan verschijnt er een knop om direct naar de post te gaan.

 

Terugklikken

Wil je weten of mensen terug geklikt hebben naar een van je stories en hoe vaak ze dit hebben gedaan per story? Dat kan met dit tabblad. En dat is heel interessant. Mensen nemen dus de moeite om terug te klikken, omdat ze meer willen lezen of zien wat er staat/gebeurt. Of omdat je hele lappen tekst in een story propt, dat kan ook! Dat is overigens geen aanrader. Maak dan gewoon wat meer stories achter elkaar met wat minder minder tekst. Als je dit boeiend genoeg houdt, dan hou je mensen ook langer vast in je stories en laat dat nou weer goed zijn voor het algoritme!

 

Verlaten

Niet gelijk sip worden van de getallen die bij je stories staan in dit overzicht. Het kan namelijk maar zo zijn dat iemand gewoon heel Instagram afsloot en iets anders ging doen. Het hoeft dus niet perse jouw inhoud te zijn waar iemand op afhaakte. Het betekent dat de gebruiker geen stories meer heeft bekeken nadat hij die van jou had gesloten.

 

Volgende

Dit getal betekent dat een gebruiker jouw story niet heeft afgekeken in de paar seconden dat het doorloopt. Hij of zij heeft al rechts in beeld geklikt om de volgende story te zien. Dit is een van de punten die we in deze tijd gewend zijn om te doen. Veel consumeren in een zo kort mogelijke tijd. Maar heb jij altijd waardevolle informatie in je stories en  komt die in dit overzicht met een hoog getal in het overzicht naar voren, dan kan het dus betekenen dat mensen die informatie niet allemaal lezen. Kortere teksten of misschien juist hele andere vormen in je stories kunnen hier de oplossing voor zijn.

Wat ook mee kan spelen is het gebrek aan ondertiteling. Wanneer je veel video’s deelt waarin gesproken wordt, dan kan dit voor mensen die zonder koptelefoon in een trein zitten bijvoorbeeld niet te volgen zijn. Gevolg is dat diegene dan doorklikt. Zonde, want wanneer je per video fragment kort wat toelichting er bij zet, dan houd je meer mensen langer vast!

Post je veel stories op een dag, dan zijn deze getallen heel interessant om te bekijken. Het kan je namelijk veel zeggen over het ideale aantal stories per dag. Houd eens een tijdje bij hoe hoog het aantal is per story in dit tabblad. Zodra de getallen oplopen weet je, dit is de max per dag. Geeft je een goed idee over de hoeveelheid content wat je in kunt plannen.

Volgende verhaal (story)

Verlaten verschilt van Volgende verhaal, omdat Volgende verhaal aangeeft dat de gebruiker nog steeds naar stories keek, maar er voor koos om jouw stories over te slaan en voor de stories van het volgende account in zijn of haar overzicht te gaan.

Ook hier kunnen weer meerdere betekenissen aan de getallen worden gegeven. Of je post teveel stories óf je inhoud is gewoon niet interessant genoeg voor de mensen die je stories bekijken.

Samen met voorgaande tabblad Volgende kan dit mooie inzichten geven in de stories die je deelt en hoe de mensen die je stories zien hier mee om gaan.

Heeft jouw bedrijf behoefte aan meer diepgang op Instagram? Bekijk de op maat gemaakte workshop.

X