Haal het meeste uit jouw Facebookgroep

In de eerste blog over Facebookgroepen inzetten voor jouw bedrijf, kon je o.a. lezen voor welke doelgroepen Facebook groepen interessant zijn, hoe je betrokkenheid binnen je groep stimuleert en hoe je een poll in kunt zetten. In deze vervolg blog over Facebook groepen, laat ik je zien hoe je de statistieken in je voordeel kunt gebruiken geef ik je een lijst met inspiratie voor content en hoe je geld kunt verdienen met een groep.

Statistieken

Het is heel nuttig om je regelmatig te verdiepen in de statistieken van je Facebook groep. Je kunt hier namelijk een schat aan waardevolle informatie vinden over bijvoorbeeld de betrokkenheid van je groepsleden of bijvoorbeeld demografische gegevens zoals leeftijd en locatie.

Je kunt deze gegevens als volgt bekijken:

  1. Ga naar je groep.
  2. Scrol in het linkermenu omlaag naar Statistieken en selecteer GroeiBetrokkenheidBeheerders en moderators of Lidmaatschap.

Wat kun je met de statistieken uit je groep

Het op regelmatige basis bekijken van je statistieken zorgt ervoor dat je constant een vinger aan de pols houdt. Op die manier kun je doelen stellen en bijsturen wanneer dit nodig is. Zo kun je niet alleen zien wie de meest actieve leden zijn, maar ook wat het activiteitsniveau is van je beheerder(s) en moderators in de groep. Maar wat naar mijn idee het belangrijkste is van alles, is de prestatie per bericht.

Waar is de meeste betrokkenheid? Welke onderwerpen vinden jouw groepsleden interessant en wordt veel op gereageerd? Likes zijn leuk, maar de échte connectie ontstaat in de gesprekken onder een bericht. Zorg dus dat je van de berichten die het beste presteren, meer maakt vanuit ene andere invalshoek. Stel vragen, vraag de mening van je groepsleden en nodig je leden uit om zelf iets soortgelijks in de reacties te delen. Hoe vaker mensen reageren, hoe zichtbaarder je groep in hun tijdlijn wordt.

Heb je een van groep met 50 tot 250 leden, dan kun je helaas (nog) geen demografische gegevens zoals plaatsen, leeftijd of geslacht zien in de statistieken.

 

Content ideeën

Geheel afhankelijk van wat jouw onderwerp en doel is in je groep, geef ik je hierbij enkele ideeën en best practices om content te creëren:

  • Welke boeken heb je onlangs gelezen die relevant zijn binnen het onderwerp van de groep en nodig leden uit hun favorieten te delen.
  • In een fotografie groep waar ik lid van ben, wisselen ze elke maand de coverfoto van de Facebook groepspagina. Hiervoor kunnen leden hun foto insturen en wordt uiteindelijk door de beheerders 2 opties voorgelegd aan de leden om te stemmen d.m.v. 2 emoji’s onder de foto. De foto met de meeste stemmen krijgt vervolgens een maand lang exposure als coverfoto.
  • Stel je hebt een Facebookgroep voor interieurstylistes. Stel dan eens de vraag wie het grote voorbeeld is van jouw leden en geef ook jouw inspiratiebron credits. Dit kunnen bekende grootheden zijn, maar bijvoorbeeld ook leden binnen de groep. Leuk voor een stukje verbondenheid en inspiratie.
  • In de Facebookgroep van Merijntje, Ontdek jouw kledingstijl, stelt ze elke week de vraag wat je draagt die week. Bij haar laatste bericht waren er maar liefst 788 reacties!! En de groep had op dat moment 243 leden. Over betrokkenheid gesproken! Leden delen hun outfit foto en de onderlinge sfeer is uitnodigend en positief, dat helpt enorm.
  • Deel eens een wat persoonlijker verhaal, bijvoorbeeld waarom je ondernemer bent geworden. Wat gebeurde er in je leven waardoor je deze stap nam. Openheid creëert vaak verbondenheid en zorgt ervoor dat anderen hun verhaal ook gaan delen. Hier kunnen de mooiste gesprekken uit ontstaan.

 

Geld verdienen in je Facebook groep

Het hebben van een Facebook groep is goed voor je naamsbekendheid, het opbouwen van een groter en trouw netwerk, maar ook voor meer verkoop in je bedrijf. Hoe je dit aanpakt? Niet door gelijk vanaf dag 1 te gaan vragen om klanten. Het opbouwen van vertrouwen, het geven van gratis kennis is altijd en overal je basis. Wanneer je dat een aantal weken hebt gedaan, de betrokkenheid in je groep is gestegen en het aantal leden rustig aan toeneemt, dán kun je gaan kijken of je meer verkoop kunt krijgen via je leden. En dat doe je altijd op basis van de meerwaarde die het hen biedt.

  1. Je kunt je leden natuurlijk een keer in de zoveel tijd vragen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, waarin ze regelmatig scherpe aanbiedingen ontvangen in hun mailbox.
  2. Werk je met affiliate links? Dan kun je dit natuurlijk ook toepassen in je Facebook groep. Doe dit echt alleen wanneer je zelf achter het product of de dienst staat wat je promoot. En wanneer het de leden van je groep meerwaarde biedt. Anders kom je ongeloofwaardig over en mensen prikken razendsnel door je façade heen dat het je alleen om meer omzet te doen is. Wees open en transparant over het aandeel dat jij ontvangt over de verkoop via de andere partij.
  3. Bied je leden eens in de zoveel een exclusieve deal aan. Houd deze aanbieding dan ook echt alleen voor de leden van je groep, zodat dit een extraatje is voor hun loyaliteit binnen jouw groep.
  4. Heeft jouw Facebook groep een groot bereik, met waardevolle leden voor een partij waarmee je samenwerkt? Kijk dan eens of een gesponsorde post binnen jouw groep, die uiteraard qua inhoud aansluit op de bestaande content, een optie is. Zorg dat de inhoud van de gesponsorde post niet commercieel is, maar voelt alsof het van een persoon komt. Uiteraard vermeld je er wel bij dat het om een gesponsorde post gaat, want dit ben je verplicht tegenover je leden.

 

Heb jij nou nog andere zaken die je graag zou willen weten over Facebookgroepen die je niet in deze of de vorige blog kon terugvinden? Laat het me dan weten via yvonne@powervrouwennetwerk. nl

 

X