Gastblog: Ondernemen vroeger en nu. Anders, of toch niet?

Vroeger ging het zo

Ik kom uit een ondernemersgezin. Mijn ouders hadden een winkel, een speciaalzaak in groenten en fruit. “Hard werken weinig verdienen”, zei mijn vader altijd. Nou ja, inmiddels weet ik dat zij hun schaapjes aardig op het droge hebben, maar de uitspraak hard werken was zeker waar. Samen waren ze zes dagen in de week druk bezig om alles tot in de puntjes te verzorgen. De winkel zag er altijd strak uit en mijn moeder was een ster in het maken van verse salades. Toen was dat nog relatief nieuw en vanuit alle hoeken uit onze regio kwamen klanten speciaal voor die lekkere salades naar onze winkel.

Mijn vader was echt een ster in klantenservice. Kwam er een keer een klant terug omdat zij een appel met een bruine plek mee had gekregen (wat overigens zelden voorkwam, want daar lette hij wel op), dan kreeg zij zonder problemen niet één maar twee nieuwe appels mee. Wilde je een halve kool gesneden hebben in plaats van een hele, geen probleem.

Hoe kwamen de klanten naar onze winkel? Simpel, mond op mond reclame. Bij de slager en de bakker ging je over de tong als de klanten stonden te wachten. “Ik ga altijd naar die groenteman in de Dorpsstraat, want die heeft zo’n goed spul.” Makkelijker kon het niet.

Netwerken, dat ging als volgt. De vrouw van de kapper kwam bij jou om groenten en fruit te kopen, en jij ging bij haar man naar de kapper als je weer eens toe was aan een nieuw verfje of een fikse knipbeurt.

Ondernemen vroeger en nu - Igor Ovsyannykov

Maar IK ga het helemaal anders doen!

Nu, ruim vijftien jaar later, besloot ik ook ondernemer te worden. Maar ja nu gaat dat helemaal anders dacht ik. De laatste jaren zag ik veel informatie voorbij komen op het internet over ondernemers die berichten promoten over zichtbaar zijn op internet, Facebook en LinkedIn. Oh ja, en laten we het booming fenomeen Instagram vooral niet vergeten. Voor mij als voormalig student Bedrijfscommunicatie om van te smullen. Ik kan mij echt uren vermaken met al deze media, dus voor mij was het zo klaar als een klontje. Als ik ga ondernemen dan moet ik mijzelf vooral zichtbaar maken via ‘the world wide web’. Bovendien the sky is the limit. Je hoeft je namelijk in deze moderne wereld niet meer te beperken tot ondernemen binnen een straal van 100 km. Nee joh, als je wilt ligt de hele wereld aan jouw voeten! Welkom in de virtuele ondernemerswereld.

Voor mij als echte avonturier en reiziger klonk dit als muziek in de oren. Dus het laatste duwtje wat ik nog nodig had om voor mezelf te beginnen was een feit. Doe daar nog een zes maanden durende cursus bij, ‘hoe start ik mijn eigen virtuele onderneming’, en ja hoor ik was er klaar voor. Vol trots kon ik uiteindelijk mijn zelf bedachte en opgezette bedrijf gaan inschrijven bij de KvK. Eindelijk kon ik mijn bedrijf gaan promoten via dat zo geliefde internet en de social media kanalen.

Of toch niet?

Maar wat schetste mijn verbazing. Als ik ergens kwam en vol trot begon te vertellen over mijn kersverse ondernemerschap kreeg ik steeds vaker de opmerking: “Super leuk dat je voor jezelf begint! Nou dan moet je de komende tijd dus flink gaan netwerken.” Uh, netwerken? Nou dat is dus net wat ik NIET wil. Ik ben niet zo’n type voor Open Koffies en Bitterballen Borrels. Waar vooral mensen komen die heel goed zijn in het houden van een monoloog over hoe geweldig ze het allemaal voor elkaar hebben. Nou ja, dat is misschien overdreven. Er zijn ook leukere manieren om te netwerken, dat weet ik inmiddels wel. Maar het blijft nog steeds niet echt mijn ding.

Heb ik het dan zo mis? Is er eigenlijk vergeleken met vroeger helemaal niet zoveel veranderd? Haalt vandaag de dag het gros van de ondernemers dan toch nog zijn klanten uit het ouderwetse netwerk? Ondernemen we nog steeds hoofdzakelijk locaal in plaats van internationaal? Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken. Netwerk? Online zichtbaar? Of gewoon lekker allebei? Laat het mij vooral weten.

 

Monique Langeslag

Virtueel Assistent Monique Aandeslag

https://moniqueaandeslag.nl

X