Gastblog: De dynamiek in je onderneming

De dynamiek in je onderneming

Deze kaart hangt bij mij in de kamer en hoewel hij op een bepaald vlak zeker klopt voor het leven en ondernemen, zit er ook nog een andere kant aan. Door altijd in beweging te blijven, kun je namelijk niet stilstaan bij datgene wat je al bereikt hebt en nadenken waar je naar toe gaat.

Ontwikkelen door stilstaan
Altijd maar doorgaan en blijven hollen is veilig en comfortabel. Je blijft dan in beweging en zal dus niet zomaar van je fiets afvallen. Maar je hebt ook geen kans om te kijken wat er zou gebeuren als je op een andere manier zou gaan trappen. Misschien zou je met je fiets zelfs wel kunnen vliegen?
Door stil te staan ontstaan er nieuwe oplossingen en inzichten.

Dynamiek in je onderneming
Met je bedrijf ben je eigenlijk altijd in beweging. Er zijn ontwikkelingen door klantvragen, opleidingen die je volgt of coaching die je krijgt. Op bepaalde momenten plan je stilte in om te kijken waar je staat en wat de gevolgen zijn van alles wat je afgelopen tijd geleerd hebt. Zo krijgt je bedrijf steeds verder vorm en kun je bouwen aan je succes. Daaruit komen dan weer nieuwe ontwikkelingen en moet je weer opnieuw kijken naar hoe je je bedrijf wilt vormgeven. Dat is de dynamiek in je onderneming.

POPP
Afgelopen zomer zat ik met drie andere onderneemsters te brainstormen over een festival voor Achterhoekse ondernemers. We wilden graag iets organiseren waar veel ondernemers iets mee konden en juist ook de doorgewinterde ondernemer. Al brainstormende kwamen we toen op de woorden Positioneren, Organiseren, Presteren en Presenteren. Alledrie voelden we meteen: ja, dat is waar het om draait! Al ben je al jaren ondernemer, deze woorden komen elke keer weer terug. Tijdens het maken van nieuwe jaarplannen ga je deze onderdelen langs om te kijken waar je dit jaar aandacht aan wilt besteden. Het is een terugkerende cyclus, je kunt gewoon niet zonder.

Genieten van de reis
Door te beseffen dat het niet de bedoeling is dat je slechts 1 keer de POPP-cyclus doorloopt, ga je ook anders kijken naar je bedrijf. Je mag veranderen, je mag je aanbod aanpassen en je bent niet fout of dom als je het niet in 1 keer goed doet. Dat kan namelijk niet eens. Met dat besef kun je gaan genieten van elk onderdeel van je reis. Of je nu starter bent die zijn positionering verkent of een marktleider die met nieuwe inzichten nog meer waarde kan gaan leveren als hij zijn aanbod aanpast.

Samenhang
De afzonderlijke onderdelen kun je ook niet los van elkaar zien. Soms denk je dat je bezig moet met presenteren omdat je het gevoel hebt onzichtbaar te zijn voor de buitenwereld, maar blijkt achteraf dat je eigenlijk je positionering nog niet scherp had waardoor anderen jou niet konden vinden. Daarom is het ook goed om niet alleen naar je bedrijf te kijken, maar iemand te zoeken die met jou wil sparren en eerlijk zijn mening geeft. Zo blijf je scherp en krijg je nieuwe inzichten om jouw bedrijf verder te helpen.

Vooruitkijken
Voor 2019 kun je aan de hand van deze onderdelen kijken wat je graag in jouw bedrijf wilt bereiken. Het is handig om eerst doelen te stellen. Wat wil je graag bereiken met je bedrijf? Wil je groeien of wil je je richten op een expertstatus? Misschien vind je het eigenlijk wel goed gaan, maar zou je graag wat meer tijd over willen houden?

Plannen maken
Aan de hand van het doel dat je stelt, kun je kijken hoe het in je bedrijf gaat. Moet je je positionering aanpassen als je je nu meer als expert neer wilt zetten of hoef je daarvoor alleen nog met de presentatie bezig? Wil je groeien, maar weet je niet hoe? Dan kan het slim zijn om bezig te gaan met Presteren, zodat je je dromen in actie om kunt zetten.

Veel succes!

Annemieke Bremmer Verhalenverteller

PS Deze blog kon ik niet alleen maken. Door de vele gesprekken met Ingeborg van der Oord, Johanna Oosterbaan en Caroline Sanders is deze tekst tot stand gekomen. Ben je benieuwd wat voor festival we organiseren? Kijk dan op www.pitfestival.nl

X