Ga mee in het algoritme van Instagram

Zoals ik laatst al deelde in de blog over het algoritme van LinkedIn, heeft ieder social media platform haar eigen constructie die bepaalt wie wanneer en hoe vaak jouw berichten langs ziet komen. Hoe je de statistieken op Instagram kan lezen qua stories, heb ik onlangs gedeeld in deze blog. Nu neem ik je mee in het algoritme van Instagram in zijn algemeenheid.

Instagram-criteria voor feedrangschikking

Instagram vertrouwt op machine learning op basis van je gedrag in het verleden om een ​​unieke feed voor iedereen te creëren. Zelfs als je exact dezelfde accounts volgt als iemand anders, zal jouw tijdlijn uniek zijn, een gepersonaliseerde feed, op basis van jouw interactie met de accounts die je volgt.

Er zijn drie hoofdfactoren die binnen Instagram bepalen wat je in jouw tijdlijn ziet:

Interesse

Dit geeft aan dat Instagram voorspelt hoe leuk je een ​​bericht zult gaan vinden, met een hogere rangorde voor wat voor jou belangrijk is, bepaald door jouw gedrag uit het verleden met vergelijkbare inhoud. Instagram maakt namelijk gebruik van analyses die de inhoud van het bericht scant. Dit betekent dat ze kunnen zien of er bijvoorbeeld een hond in het bos of een vrouw op het strand op de foto staat. Een mooie manier om te zien waar jouw interesse ligt volgens Instagram is door de ‘explore’ pagina te bekijken. Die vind je door onderin op het vergrootglas te klikken. De soorten foto’s en video’s die je daar ziet, is volgens het platform een indicatie van jouw meest bekeken categorieën.

Actualiteit

Hoe recenter het bericht is gedeeld, hoe hoger het in de tijdlijn zal verschijnen.

Relatie

Hoeveel contact heb je met het account die een bericht heeft gedeeld, met een hogere rangorde voor accounts met wie je in het verleden veel interactie hebt gehad op Instagram. Interactie is bijvoorbeeld het geven van reactie te geven op een bericht of getagd worden in foto’s.

Drie extra signalen die de volgorde beïnvloeden

Frequentie

Hoe vaak open je Instagram, want het platform probeert je de beste berichten sinds je laatste bezoek te tonen.

Volgend

Wanneer je veel accounts volgt, kiest Instagram uit een breder scala aan accounts, zodat je misschien minder specifieke accounts ziet.

Gebruik

Hoe lang breng je op Instagram door, want dit bepaalt of je alleen de beste berichten ziet tijdens korte sessies, of dat het dieper in het aanbod van berichten graaft als je meer tijd besteedt aan scrollen op het platform.

Ga mee in het algoritme van Instagram
Instagram mythbusting

Het team van Instagram heeft de meest voorkomende vragen en complottheorieën over hoe hun tijdlijn rangorde werkt uit de doeken gedaan.  Dit is wat het team van Instagram aan Techcrunch heeft verteld:

Chronologisch

Instagram overweegt momenteel geen optie om de oude omgekeerde chronologische feed te bekijken omdat het geen complexiteit wil toevoegen (gebruikers vergeten misschien welke feed ze hebben ingesteld), maar ze luisteren wel naar gebruikers die niet van het huidige algoritme houden.

Verbergen

Instagram verbergt geen berichten in de tijdlijn en je zult alles zien wat de accounts die je volgt hebben gepost als je blijft scrollen. Dat dit een eeuwigheid duurt is natuurlijk een ander verhaal 😉

Soort inhoud

De rangorde van tijdlijnen is niet voor iedereen hetzelfde qua verhouding van foto’s of video’s, maar de tijdlijnen van gebruikers zijn afgestemd op wat voor soort inhoud ze het meeste bekijken. Dus als je nooit stopt om video’s te bekijken, zul je er waarschijnlijk minder van zien terugkomen in je tijdlijn.

Geen voorrang

De tijdlijn van Instagram geeft geen voorrang aan accounts die stories, Live gaan of andere speciale functies van de app gebruiken.

Te veel bestaat niet

Instagram zal berichten van accounts niet minder laten zien wanneer ze heel vaak posten of voor ander specifiek gedrag, maar ze kunnen wel kiezen om berichten van andere accounts ook te laten zien, wanneer een gebruiker snel verschillende berichten plaatst.

Bedrijfsaccount

Instagram geeft geen extra voorrang aan persoonlijke accounts of zakelijke accounts, dus overstappen helpt je niet om beter zichtbaar te worden.

Shadowbanning

‘Shadowbanning’ (het deels niet meer tonen van inhoud van een account) is een mythe en Instagram zegt dat het de berichten van accounts niet verbergt voor het plaatsen van te veel hashtags of andere acties.

 

Hoe kun je het algoritme zoveel mogelijk voor je laten werken?

  • Benoem onderin je bericht dat mensen een like geven, een DM (Direct Message) sturen met vragen, een emoji achterlaten in de comments of de post opslaan om te bewaren. Dit zijn allemaal acties waardoor jouw content vaker in hun feed zal terugkomen.
  • Volg mensen die interessant zijn voor je bedrijf en ga een gesprek met ze aan. Stuur ze een DM of voicebericht, laat een reactie achter met een vraag waar zij weer op kunnen reageren, etc. Hoe meer interactie je met accounts hebt, hoe hoger je scoort in het algoritme.
  • Zorg dat mensen terugkomen door bijvoorbeeld een mini-serie met tips 3 dagen achter elkaar te posten. En kondig aan waar je post morgen over zal gaan om mensen warm te maken.
  • Heet nieuwe volgers welkom door ze een persoonlijk bericht te sturen via Direct Message. Wanneer je dit door middel van een  voicebericht doet, is de kans groot dat je een verraste reactie krijgt. Mensen vinden het erg leuk wanneer ze een warm, persoonlijk welkom krijgen. Stel ze een vraag, bijvoorbeeld hoe lang ze al ondernemen of waar die laatste foto is gemaakt. Zo ga je het gesprek aan en ziet Instagram dat je dus blijkbaar een goede connectie met diegene hebt opgebouwd, en worden jouw berichten vaker in de tijdlijn van diegene bovenin geplaatst. Bovendien is het een hele fijne, laagdrempelige manier om nieuwe contacten te leggen als ondernemer. Ik heb zo mijn netwerk al aardig uitgebreid en velen ‘live’ ontmoet voor koffie.
  • Geef waarde aan je volgers. Deel je kennis, zodat mensen jou gaan zien als een expert in jouw vakgebied. En ook al doen veel anderen hetzelfde als jij…Jij bent degene die jouw aanbod en bedrijf uniek maakt. Die ervoor zorgt dat mensen naar jou toe komen met vragen. Jouw visie en ervaring zijn het unieke element.
X