Een Facebook groep inzetten voor jouw bedrijf

Heeft Facebook nog meerwaarde voor je bedrijf in deze tijd? Deze vraag beantwoorde ik in de blog ‘Moet je Facebook links laten liggen als ondernemer‘. Daarin vertelde ik dat Facebook groepen momenteel de meest krachtige tool, en bovendien de snelst groeiende wijze van online communicatie, zijn op het platform. Zeker voor ondernemers. En al helemaal als je hierin een slimme specialisatie kiest. Dit relatief jonge onderdeel van Facebook ziet een hoge betrokkenheid van de gebruikers. Mark Zuckerberg gaf onlangs aan dat ze tot nu toe binnen Facebook vooral gefocust hebben op de ‘town square’, maar dat ze zien dat de behoefte aan de privacy van een ‘livingroom’ groot is. Dat is de reden waarom Facebook bezig is met de optie om Facebook groepen een bron van inkomsten te maken voor ondernemers. Hoe dit zit en wat de voordelen van een Facebook groep zijn voor jouw bedrijf, vertel ik je in deze post.

Facebook groep of bedrijfspagina

Allereerst is het goed om het verschil tussen een bedrijfspagina en een groep op Facebook uit te leggen. Een Facebook pagina is over het algemeen een stuk statischer dan een groep. Je post hier als bedrijf berichten op waar je volgers vervolgens een like of reactie kunnen geven. Daarnaast kunnen ze het ook delen met hun eigen vrienden. Wat belangrijk is om te beseffen is dat maar een heel klein percentage van de mensen die jouw pagina leuk vinden, een melding krijgen van je post. Dit kun je wel verhogen, door de interactie per bericht te verhogen. Daarmee ziet het algoritme dat de mensen aan wie ze jouw bericht laten zien geïnteresseerd zijn en dan wordt het gepusht naar een groter deel van je volgers.

Een Facebook groep is veel interactiever. Leden maken onderling veel makkelijker een connectie. Je kunt er voor kiezen om leden van je groep zelf ook berichten (met of zonder goedkeuring van de beheerder) te laten plaatsen, waardoor jij als oprichter niet alleen meer verantwoordelijk bent voor het inbrengen van content. Het is dé plek voor community building oftewel online netwerken. Als leden zich veilig voelen in je groep, zullen ze vragen gaan stellen, anderen gaan helpen bij vragen en hiermee jou waardevolle informatie of zelfs potentiële klanten aandragen. Hoe je je groep inzet is dus wel iets om goed over na te denken voordat je start, want het kan van onschatbare waarde zijn voor je bedrijf op meerdere manieren.

Wanneer je groep lekker actief is, zal Facebook je belonen door jouw groep in de rechterkolom te promoten bij 2e graads vrienden uit jouw netwerk en die van je leden. Want als jij of iemand uit jouw groep dit interessant vindt, dan zullen vrienden van diegene daar wellicht ook in geïnteresseerd zijn, zo denkt het algoritme. En over het algemeen worden berichten van groepen vaak hoger in je tijdlijn geplaatst dan berichten van pagina’s. Hoe je dit nog een extra handje kan helpen, vertel ik je verderop in deze blog!

Voor welke doelgroepen zijn Facebook groepen interessant

Zoals ik eerder al aangaf is het slim om vooraf goed na te denken met welk doel je een Facebook groep opzet. Wil je bijvoorbeeld cursisten onderling met elkaar verbinden in een besloten groep (privacy instellingen vertel ik later meer over) of ben je op zoek naar de vragen die onder jouw potentiële klanten leven over jouw branche. Bied je bijvoorbeeld juridische hulp binnen portretrecht, dan kun je een Facebook groep voor fotografen opzetten.

Maar het uitgangspunt dat jij uit een groep potentiële klanten haalt, is natuurlijk alles behalve interessant voor mensen die overwegen om lid te worden. De grootste drijfveer moet dus zijn  om de leden van jouw groep meerwaarde te bieden met jouw kennis. Ja, dat betekent een deel van je kennis gratis weggeven. Is dat erg? Nee, hiermee zet je jezelf alleen maar als expert in de markt. Voor specifieke vragen en problemen hebben ze meestal een afspraak met jou 1 op 1 nodig. Denk bijvoorbeeld aan de kleur- en stijladviezen die Merijntje geeft in haar groep ‘Ontdek jouw kledingstijl‘. Ze geeft enorm veel van haar kennis als image consultant, maar mocht je willen weten welke kleuren bij jouw huid en oogkleur passen, dan zul je toch echt een persoonlijke afspraak moeten plannen.

Facebook groep if you don't do it, someone else will

Facebook groep aanmaken

Je hebt besloten om een Facebook groep aan te maken. Dit is heel eenvoudig als volgt te doen:

  1. Klik rechtsboven in Facebook op Maken en selecteer Groep.
  2. Voer je groepsnaam in, voeg groepsleden toe en kies vervolgens de privacyoptie voor je groep.
  3. Klik op Maken.

Naam geven aan je Facebook groep

Je hebt nagedacht over het doel van je Facebook groep en de specialisatie. Nu is het zaak om een passende naam te vinden die omschrijft voor wie en wat deze groep is. Waar kun je op letten bij het kiezen van de ideale naam?

  • Bedenk dat mensen binnen het tabblad groepen kunnen zoeken naar geschikte groepen. Wanneer je een groep over ‘yoga oefeningen voor thuis’ wil opzetten, dan is het integreren van het woord yoga een must. Denk dus na over de zoekwoorden die mensen kunnen gebruiken om een geschikte groep te vinden.
  • Daarnaast is het ook slim om na te denken welke mensen niet passen in je groep. Er zijn namelijk mensen die groepen ‘sparen’. En dat zijn niet altijd de meest actieve mensen, dus daarmee gaat jouw betrokkenheid ratio omlaag, wat weer slecht is voor de prestatie van je posts.
  • Ook de bekende ‘waarom’ vraag komt terug bij het kiezen van je groepsnaam. Welk probleem lost jouw Facebook groep op voor leden? Waarom zouden ze lid moeten worden? What’s in it for them? Dus terugkomend op de yoga groep is het woord thuis van belang voor de mensen die geen zin of tijd hebben om naar een sportschool te gaan, maar wel lekker yoga oefeningen willen leren en doen.
  • Onderzoek eerst de concurrentie. Voordat je een naam kiest, kijk of er geen verwarring kan ontstaan met soortgelijke groepsnamen. Dat is voor beide partijen niet handig, want dan moet je altijd toelichting geven wanneer je mensen op je groep wijst.

 

Facebook groep beheren

De groep is aangemaakt en nu kun je alvast hele waardevolle informatie gaan verzamelen van je leden. En je wil natuurlijk de meest relevante mensen in jouw groep toelaten. Dit doe je door de leden die lid willen worden van je groep een aantal vragen (maximaal 3 en vragen mogen niet langer zijn dan 200 tekens) te laten invullen, voordat je ze toegang geeft tot de groep. Goed om te weten is dat potentiële leden de optie hebben om slechts één vraag of alle vragen beantwoorden. Antwoorden is dus niet verplicht. Als het potentiële lid de vragen nog niet heeft beantwoord, ontvangt hij of zij na 3 uur en na 1, 2 en 3 dagen automatisch een melding. Na 3 dagen worden geen meldingen meer weergegeven. De antwoorden worden niet online gepost en zijn alleen te bekijken door de ‘groep-admins’ en -moderators

Je kunt hier bijvoorbeeld vragen om een mailadres en of je ze toe mag voegen aan je nieuwsbrief. Maar ook vragen zoals ‘Wat is jouw grootste struggle op het gebied van dagelijks gezond eten?‘ of ‘In welke branche ben jij werkzaam?‘ of ‘Wat is je bedrijfswebsite?‘ kun je hierin verwerken.

Dit doe je als volgt:
  1. Klik vanuit het nieuwsoverzicht in het linkermenu op Groepen en selecteer je groep.
  2. Klik onder de omslagfoto op Meer en selecteer Groepsinstellingen bewerken.
  3. Klik naast Lidmaatschapsverzoeken op Vragen stellen.
  4. Klik op Vraag toevoegen om een nieuwe vraag toe te voegen of klik op  en klik vervolgens op Bewerken om een bestaande vraag te bewerken.
  5. Kies een type vraag: MeerkeuzeSelectievakjes of Geschreven antwoord.
  6. Voer de vraag in en klik op Opslaan.

Facebook groep admin en andere rollen

Facebook heeft 6 verschillende rollen om je groep te beheren. Wanneer jij de groep aanmaakt, word je automatisch beheerder. Maar het kan bijvoorbeeld in de toekomst gebeuren dat je iemand in willen zetten die jouw pagina gaat beheren. Dan is het goed om de verschillen te weten tussen de verschillende opties. Deze hebben namelijk allemaal hun eigen toegang en dit zijn de verschillen:

Pagina rollen Facebook

Facebook groep instellen op openbaar, besloten of privé

Er zijn twee opties qua privacy in je Facbook groep:

Privacy opties Facebook groep

De reden om voor een privé groep te kiezen, is vaak omdat er gevoelige informatie wordt gedeeld. Denk bijvoorbeeld aan cursisten van een groep die hebben meegedaan aan een cursus over hun financiën. Dat is geen informatie die ze all over the internet willen hebben. Daarom is het prettig om zo’n groep wat af te schermen van de rest van het platform. Jij als oprichter kunt dan bijvoorbeeld aangeven dat cursisten automatisch door jou aan de Facebookgroep worden toegevoegd bij aanmelding van de cursus. Op die manier kunnen ze elkaar beter leren kennen en kun jij eventuele vragen en ervaringen op een eenvoudige wijze monitoren. Bovendien kunnen anderen ook weer van het antwoord leren wat je een van de groepsleden geeft.

Een openbare groep is toegankelijker en zichtbaarder op Facebook. Denk bijvoorbeeld aan mogelijkheden voor Corona hulp groepen per stad. Hier kun je oproepjes plaatsen voor zaken zoals breiwol voor ouderen of kaartjes voor kinderen die geen visite kunnen ontvangen op hun verjaardag. Met dit soort groepen wil je juist dat er zoveel mogelijk mensen bijkomen. Hier staat dan ook geen/minder gevoelige informatie in. Uiteraard kun je nog steeds een reglement opstellen voor een openbare groep, zodat je mensen kunt aanspreken op de afspraken die onderling gelden.

Voor beide opties valt wat te zeggen. Zo zullen openbare groepen sneller groeien, omdat ze beter te vinden zijn op het platform. Maar privé groepen hebben vaak een grotere verbondenheid onderling en daardoor ook vaak meer interactie binnen de groepsleden en de oprichter.

 

Ben je als Facebook groep beheerder verantwoordelijk voor alle content

Het is van belang om de leden met elkaar te verbinden in je groep. Een gevoel van veiligheid en vertrouwen te creëren. Op die basis zullen leden de vrijheid voelen om zelf ook een bericht te plaatsen. Stimuleer dit ook en zet de regels in je reglement op de pagina. Op die manier is het dus niet alleen de beheerder die zorgt voor de content in de groep. Ook hier is het woord ‘social’ de belangrijkste pijler. Niet alleen zenden, maar moedig je groepsleden aan om zelf ook vragen te stellen en nieuws te delen.

facebook groep be so good they can't ignore you

Hoe stimuleer je meer betrokkenheid binnen je groep

Om het meeste uit je groep te halen is een hoge interactie van groot belang. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat je niet in je eentje staat te roepen in de woestijn? Hierbij enkele tips om direct toe te passen in je groep:

  • Wees als beheerder of admin altijd actief in je groep. Daarmee bedoel ik niet dat je 24/7 moet reageren, maar zorg dat je een paar vaste momenten in je dag hebt waarbij je even een rondje langs je groep maakt om reacties van leden te liken en te reageren. Goed voorbeeld doet volgen.
  • Nieuwe leden welkom heten is niet alleen fijn om als nieuw lid ‘gezien’ te worden door de oprichter, maar het kan ook gelijk een mooie kans zijn om diegene te vragen enkele (grappige) feitjes over zichzelf te delen. Tag de nieuwe leden in een bericht en stel ze een of meerdere korte vragen om op te reageren onder dat bericht. Op die manier zien andere leden misschien wel overeenkomsten (stad, hobby, vakgebied) waardoor ze 1 op 1 contact opnemen met het nieuwe lid. Een warm welkom!
  • Een slimme tip is om je leden er op te wijzen dat ze als eerste op de hoogte zijn, wanneer ze hun tijdlijn instellingen aanpassen door posts in jouw groep voorrang te geven op hun tijdlijn. Dit kun je als volgt doen.
  • Ga live in je groep om vragen te beantwoorden. Kondig dit een aantal dagen vooraf aan, dit kun je ook op je andere kanalen doen om nieuwe leden te werven en vragen te verzamelen om te beantwoorden. Ook tijdens de live uitzending kunnen mensen via de chat vragen stellen. Hou het qua tijd in de gaten, want als het te lang duurt, dan haken mensen op een gegeven moment weer af. Je kunt beter een half uur doen en vragen over hebben om de week er na nog een keer een live uitzending te doen, dan dat veel mensen na drie kwartier afhaken en je betrokkenheid omlaag gaat. De uitzending kun je later nog delen in de groep. Denk goed na over de tijd dat je de live uitzending doet. Op het moment dat ouders net hun kids naar bed brengen is bijvoorbeeld niet handig. Zet hier eens een poll voor in om de meest gewilde tijd te peilen bij je groepsleden.
  • Meer posten is niet altijd een garantie voor een hogere betrokkenheid. Wanneer een post weinig reactie oplevert, heeft het geen meerwaarde om diezelfde dag nog 3 posts te plaatsen. Het algoritme zag namelijk dat maar een heel klein deel van de leden aan wie het bericht werd getoond geïnteresseerd waren en zal bij een volgende post een nog kleinere selectie maken. Houd het op maximaal 1 á 2 keer per dag.
  • We zijn als mens visueel ingesteld, daarom is het van belang om bij zo goed als elke post een passende foto toe te voegen. Liefst in de huisstijl van je bedrijf. Pak bijvoorbeeld eens een mooie quote van Pinterest, voeg een eigen foto of een (gratis) stockfoto op de achtergrond toe en vraag je groepsleden hoe erg die quote op hen van toepassing is of wat de tekst bij hen oproept.
  • Er zijn eindeloze mogelijkheden om een bericht te plaatsen, denk aan een videoparty (samen een documentaire kijken bijvoorbeeld en hier achteraf een gesprek over houden binnen de groep), een poll uitzetten, een offline ontmoeting plannen met de groep, zelf een afbeelding met een vraag uploaden en ga zo maar door. Experimenteer met deze opties en kijk wat werkt in jouw groep.
Poll inzetten

Er zijn verschillende soorten manieren waarop je een poll in kunt zetten voor je groep en je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan het verzamelen van informatie voor toekomstige producten, elkaar leren kennen, een datum inventariseren voor een event of het verzamelen van data. Bedenk daarbij dat het fijn is om de leden die hebben gereageerd even een kort bedankje te sturen, via Messenger bijvoorbeeld. En natuurlijk geef je de leden terugkoppeling in een nieuwe post over de uitslag van de poll en wat dit betekent voor jou en voor hen. Het is zonde om dit alleen als input voor jezelf te gebruiken.

De truc is om je leden nieuwsgierig te maken, betrek ze in het proces waar je in je bedrijf zit bijvoorbeeld en deel na de poll ook het vervolg. Test je nieuwe plannen met de leden in je groep. Wil je een aanpassing doen in een bestaande cursus waar je huidige leden al aan mee hebben gedaan? Perfect om je nieuwe plannen aan hen voor te leggen en te checken of de aanpassing in hun ogen net zo waardevol zijn als jij denkt.

Wat ook een optie is om je leden input te laten sturen en door middel van een poll hier over te laten stemmen. Zo voelen ze zich extra in de spotlights gezet en gehoord. En de andere leden mogen hun mening geven en als we iets leuk vinden als Nederlanders is het onze mening spuien 😉

Stellingen zijn ook perfect als poll. Zo kun je in de voedingsbranche een stelling posten zoals ‘Liever een Fairtrade ananas van ver weg of een paprika uit de kassen in Nederland?‘ en zet hier een aantal antwoord opties onder en de mogelijkheid om zelf een antwoord in te typen. Nieuwsberichten en onderzoeken binnen je branche zijn hier ook een ideale basis voor. Houd je poll kort en eenvoudig. Social media is vluchtig, dus de vraag moet snel te scannen zijn.

Je maakt een poll op de volgende wijze:

  1. Klik vanuit het nieuwsoverzicht in het linkermenu op Groepen en selecteer je groep.
  2. Klik op Schrijf iets en selecteer Poll.
  3. Voer een vraag in en klik op Optie toevoegen… om opties toe te voegen waaruit groepsleden kunnen kiezen.
  4. Klik op Plaatsen.

Er is nog veel meer te vertellen over Facebook groepen, onder andere hoe je de statistieken in je voordeel kunt gebruiken en wat de plannen van Facebook zijn om geld te kunnen verdienen met ene groep. Dit lees je allemaal in de vervolg blog!

Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste blogs? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief en mis niks!

 

 

X