Bereik meer mensen op Facebook

Het organische bereik op Facebook is dramatisch gedaald. Alleen door middel van adverteren lijk je nog enigszins mensen te bereiken. Je kan er voor kiezen om Facebook helemaal links te laten liggen voor je bedrijf, of je kunt een van de volgende tips toepassen:

  • Zorg voor een post die zo opvalt, dat je volgers dit massaal zullen delen en er op zullen reageren. Hierdoor wordt het algoritme wakker geschud en zal het toekomstige posts ook aan meer mensen laten zien. Want zodra er in de eerste uren weinig tot geen reactie komt, dan zal Facebook dit ‘lezen’ als een bericht dat jouw volgers blijkbaar niet interessant genoeg vinden en het aan minder ipv meer mensen die jouw pagina volgen laten zien.

  • Tag mensen of bedrijven die baat hebben bij je bericht of betrokken zijn in het verhaal. Of licht een partner/klant uit in een post door deze te taggen. Op die manier ziet Facebook dat er goede relaties zijn met degenen die je hebt getagd, de mensen die je hebt getagd zullen zeer waarschijnlijk liken en met een goede CTA ook een comment achterlaten of het bericht delen. Hierdoor stijgt je organische bereik.

  • Maak gebruik van de ‘Topfan badge’ op je pagina. Dit geeft mensen die jouw pagina volgen en heel actief zijn de melding dat ze deze badge hebben ontvangen, omdat ze die week de meeste interactie met je pagina hadden. Dit kan door de inhoud van je pagina leuk te vinden of erop te reageren, opmerkingen bij de berichten te plaatsen of berichten te delen. Wanneer ze deze badge accepteren krijgen ze een badge bij hun naam als ze op je pagina reageren. Ze zijn dan ook te zien in de topfanlijst op het tabblad Community van je pagina.

    Je kunt deze groep nu inzetten, zoals de ‘Goede vrienden’ groep die je in Instagram stories kunt maken. Dat betekent dat je een bericht op je pagina bijvoorbeeld alleen met je topfans kunt delen. Alle topfans van dat moment krijgen hier een melding van en kunnen dit bericht zien. Dit speelt dus direct in op de FOMO (Fear Of Missing Out) van mensen, want wanneer iemand de topfan status kwijtraakt (of als je dit als pagina eigenaar van iemand verwijdert, bekijk hier hoe je dit doet), dan kan heeft die persoon dus geen toegang meer tot die berichten.
    stellingen facebook

  • Zorg voor gesprekken en discussies. Vraag je publiek gerust naar zaken die jou verder kunnen helpen als ondernemer. Stel je bent een cursus aan het ontwikkelen. Vraag ze dan eens of ze dit liever zelf online willen volgen of prettiger vinden om dit op locatie in een groep te volgen. Plaats eens scherpe stellingen, waar iedereen wel een mening over heeft. Maar wees voorzichtig met politieke statements. Bij horeca kun je bijvoorbeeld over de duurzaamheid van het eten stellingen plaatsen. ‘Kies je voor een fairtrade ananas of een paprika uit de Nederlandse kas?’ Of in de reisbranche kun je het bijvoorbeeld hebben over vervoersmiddelen ‘Betaal je liever wat meer voor een milieuvriendelijke treinreis naar Berlijn of stap je liever voor 2 tientjes in het vliegtuig?’

  • Lees je statistieken om te weten wat de berichten zijn die het meeste interactie opleveren bij je volgers. Wanneer je op je bedrijfspagina op Facebook staat, kun je bovenin kiezen voor ‘Statistieken’. Wanneer je naar onderen scrolt, zie je de interactie met je berichten. In eerste instantie laat Facebook de laatste 5 berichten zien, maar deze kun je verder openen.

    De roze en paarse balken geven aan hoeveel mensen er op je berichten hebben geklikt en hoeveel mensen reactie of deelactie hebben uitgevoerd. Door de balk kun je heel snel scannen welke berichten het de afgelopen periode goed hebben gedaan bij je publiek.

    Per bericht
    Voor elke post kun je overigens nog meer informatie zien, wanneer je onder een geplaatst bericht op de cijfers klikt, dan krijg je de berichtdetails van de Facebook post te zien. Hier zie je bijvoorbeeld ook cijfers zoals iemand die jouw bericht heeft gedeeld, waarna een volger van diegene jouw bericht óók heeft gedeeld!

    Ook de negatieve feedback kun je in deze berichtdetails terugvinden. Dat is net zo waardevol, want hiermee kun je heel gericht je toekomstige content verbeteren.

    Welke type berichten scoren het beste?
    Je kunt natuurlijk posts in verschillende vormen maken. Variërend van foto’s tot infographics, video’s of linkjes naar een nieuwsbericht of blog buiten Facebook.

    Wanneer je binnen statistieken kijkt bij ‘berichten’ en ‘berichttypen’, dan kun je zien of bijvoorbeeld de posts met een foto en tekst het beste scoren of de linkjes die je plaatst.

    Vergelijken
    Wist je trouwens dat je op Facebook een vergelijking kunt maken met soortgelijke bedrijfspagina’s?
    In het tabblad ‘Statistieken’ ‘Berichten’ en dan ‘Topberichten van pagina’s die je in het oog houdt’ kun je pagina’s invullen waarmee je graag wil vergelijken. Zo heb je niet alleen input vanuit je eigen volgers, maar ook van de soort posts die veel interactie hebben bij je concullega’s!

  • Facebook pusht video’s momenteel sterk. Maar doordat men snel scrollt moet deze niet te lang duren. Hooguit 3:00-3:30 minuten is de ideale lengte volgens onderzoek en het liefst met ondertiteling, zodat iedereen kan kijken, ongeacht of je in een drukke bus zit zonder koptelefoon.

  • Zet je pagina om in een groep, omdat hier het organische bereik veel groter is. Wat je binnen een groep het beste kunt doen om zoveel mogelijk bereik binnen de betrokken leden te krijgen, lees je in de volgende blog.

Wil je hulp bij het managen van je social media pagina’s? Jij hebt meer dan genoeg om te delen over je bedrijf, maar het lukt je niet om dit in je wekelijkse schema in te plannen. Daar kan een social media manager of content creator je bij helpen!

X