8 tips voor jouw optimale content voor de feestdagen

De feestdagen komen er aan, dus je moet nú starten met je campagnes om de verkoop van je producten/diensten voor die periode te optimaliseren!

Hoe je dat het beste kunt doen? Ik deel een aantal cijfers en tips met je waar jij dit laatste kwartaal je voordeel mee kunt doen. Dit kan bijvoorbeeld interessant zijn wanneer je eetbare (of aanverwante) producten verkoopt. Of  wat dacht je van  interieur accessoires?

Cijfers

In 2018 besteedden Nederlandse consumenten € 23,7 miljard online

Dat zijn serieuze bedragen! En in het laatste kwartaal van 2018 besteedden mensen al meer dan het vierde kwartaal van het jaar daarvoor. Aangezien de economie nog steeds aantrekt, zal ook dit jaar een stijging worden verwacht in deze laatste maanden. Tijd om jouw bedrijf flink op de online kaart te zetten dus!

96% van alle Nederlanders (15+) koopt online

Des te meer reden om jouw socials flink te vullen met goede content voor de feestdagen. Uit een onderzoek van de thuiszorgwinkel kwam begin dit jaar naar voren dat, met een stijging van 24% in de online aankopen binnen ‘Food/Nearfood’, dit de sterkst stijgende categorie van 2018 is.

Het 4e kwartaal is perféct voor webshops

Met dank aan de vele ‘feestdagen voor de retail’ (zoals als Black Friday, Singles’ Day, Sinterklaas en Kerstmis) hebben Nederlandse consumenten in het vierde kwartaal van 2018 meer uitgegeven dan in dezelfde periode in 2017. Met een groei van 11% t.o.v. 2017 gaven ze € 7,2 miljard uit bij Nederlandse webwinkels. Dat is bijna 1/3 van het gehele bedrag wat er in 2018 online is uitgegeven!

Hoe maak je content voor de feestdagen

  1. Blijf in je huisstijl, maar zorg voor een passende look voor de feestdagen in je afbeeldingen. Zorg voor pompoenen voor Halloween. Een denneboom voor kerst, etc. Hiervoor kun je stockfoto’s gebruiken, die je aanpast met je huisstijl kleuren, maar je kunt ook een speciale shoot plannen om je eigen unieke afbeeldingen in te zetten.
  2. Zet je stories op Instagram of Facebook in om een serie filmpjes/foto’s van productcategorieen te maken. Zoals bijvoorbeeld ‘Cadeautjes onder de €15,-‘ of ‘Perfecte cadeaus voor mannen’. Die kun je vervolgens bundelen in je highlights op je Instagram account, zodat mensen het makkelijk terug kunnen vinden en je er in een volgende post nog naar kunt verwijzen.
  3. Zet een leuke wedstrijd op, door mensen bijvoorbeeld hun mooiste Sinterklaas of Kerst foto te laten delen in hun stories met jouw account (en eventueel een speciale hashtag) er in getagd. Op die manier kun jij hun content weer delen in jouw stories en zien meer mensen jouw kanaal langskomen in de stories van anderen. Je kunt ook een post in je feed plaatsen van welk product of dienst je weggeeft en vragen wie jouw volgers dit cadeau gunnen. Ideaal voor restaurants bijvoorbeeld.
  4. Zet IGTV in om jouw diensten of producten te promoten. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 82% van het publiek van bedrijven de voorkeur geeft aan een live video, dan aan het lezen van een blog. Maak gebruik van deze data en laat jouw volgers jou ook een stukje beter leren kennen. Laat zien wat er bij jou in deze periode allemaal op kantoor gebeurt of deel een speciale tutorial voor de feestdagen.
  5. Welke artikelen/diensten liepen dit jaar het beste in jouw bedrijf? Maak hier een post over en zet er bijvoorbeeld een deadline op door aan te kondigen dat dit product op 1 januari 2020 duurder zal worden, dus dat je volgers nu nog kunnen profiteren van de huidige prijs!
  6. Wanneer je de muziek sticker al beschikbaar hebt in je stories (update je Instagram eventueel om dit te checken), dan kun je natuurlijk het feestdagen thema extra kracht bijzetten door de muziek hierop aan te passen!
  7. Reviews zijn perfect om te delen om bepaalde diensten/producten te belichten voor de feestdagen. In het kader van ‘Wij van wc eend…’ is het namelijk altijd slimmer om het resultaat in de woorden van een gebruiker te delen, dan het uit jouw eigen mond te laten komen.
  8. Kortingscodes zijn natuurlijk perfect voor de feestdagen. Zo kun je zelf invloed uitoefenen op de verkoop van bepaalde items. Wil je voor het einde van het jaar de verkoop van je online mindfulness workshop verhogen? Geef je volgers een korting wanneer ze dit voor kerst kopen. Zo kunnen ze een mooie start van 2020 maken, door hun mindset te verbeteren met jouw product. Reviews en kerstthema foto’s er bij en klaar ben je!

 

X