In mijn 1 op 1 workshop ‘Online zichtbaarheid‘ merk ik dat de voorbeelden op Instagram van soortgelijke kanalen een grote bron van inspiratie kunnen zijn. Daarom ben ik deze serie gestart, waarin ik elke keer 5 inspirerende voorbeelden binnen één bepaalde branche, uit binnen- en buitenland geef, waar jij je voordeel mee kan doen! En dat zijn niet altijd de grote accounts met tienduizenden volgers. Want het aantal volgers is minder relevant dan de kwaliteit van je volgers. Ook geef ik enkele tips hoe het nog beter zou kunnen. En is dit niet jouw branche? Juist dán kan het inspiratie geven om in jouw vakgebied out of the box te denken. Vorige editie ging over ondernemers in de psychologen branche. Vandaag deel ik enkele inspirerende accounts in de fysiotherapie wereld.
@fysiotherapiesentias
“Lousanne wil vooral mensen op weg helpen om weer zo zelfstandig mogelijk te bewegen en dus te leven” staat op haar website. En die passie lees je terug in haar Instagram account. Ze laat zien hoe ze haar dromen najaagt, haar doorzettingsvermogen en haar missie uitvoert. Ze stelt vragen aan haar volgers om ze aan het denken te zetten en te inspireren en reageert op de mensen die een reactie achterlaten onder haar posts. Een afwisseling van selfies en foto’s gemaakt door een fotograaf zorgen ervoor dat haar tijdlijn echt en open aanvoelt.
@hpfysio
De specialisten van Healthy Performance Fysio laten met behulp van dit soort praktische korte instructie video’s zien hoe je bepaalde klachten kun verlichten. Ontzettend waardevol en eenvoudig thuis uit te voeren. Het valt me op dat het account meer dan 2.500 volgers heeft, maar er zijn in verhouding weinig likes en bijna geen reacties op de posts. Dit kan verbeterd worden door middel van het toevoegen van relevante hashtags bij elke post en door vragen te stellen aan hun volgers. Hoe meer interactie, hoe vaker je account bovenin de tijdlijn van die volger terugkomt. Daarnaast is regelmatig posten, minimaal 2 keer per week, goed om in het zicht te blijven bij je achterban.
@fysiomorebv
“Fysiotherapie kan ook leuk zijn, dat is waar we voor staan bij Fysiomore” staat in hun profiel op Instagram. En voor COPD patiënten hebben ze een speciaal programma. Interessant, maar ik zou dan heel graag willen weten, hoe, wat, waar? Vertel hier alvast meer over, deel je kennis als fysiotherapiepraktijk waarom dit zo belangrijk is en op welke vlakken je de behandeling hebt aangepast voor COPD patiënten. Daarnaast zou ik de originele foto gebruiken en geen printscreen van het Facebookbericht zoals nu is gedaan, want het is een hele mooie foto.
Dit bericht bekijken op Instagram
@fysiotherapiepaulveen
De tijdlijn van Paul is heel goed doordacht. Links video’s, in het midden een quote en rechts een foto van eten. Ook het aantal volgers van dit account is indrukwekkend, meer dan 16.300 volgers. Ik mis echter de interactie met al die volgers. Er wordt bij de video’s niet uitgelegd waar de oefening voor is. Bij de quotes wordt geen toelichting of eigen visie gegeven en bij zo’n lekkere foodfoto zou ik best een recept willen hebben om het thuis te maken! Het aantal likes en reacties kunnen dus vele malen vergroot worden door vragen te stellen en meer informatie te delen met zijn volgers in de posts. De hashtags zou ik ook in een Nederlandse variant gebruiken, want daarmee kom je in het zicht van potentiële klanten op Instagram.
@stefanduell
Een fysiotherapeut van diverse professionele tennisspelers heeft natuurlijk een bak aan kennis om te delen en dat is precies wat Stefan doet op zijn account. In posts zoals hieronder te zien is legt hij uit hoe pijn ontstaat, wat de klachten kunnen zijn en hoe je door middel van zelf massage toe te passen de pijn kunt verlichten. Heerlijk praktisch en goed visueel toegelicht met de afbeelding.